Dystorsja

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8
Budowa:
10
Nasza ocena:

91%

Najjaśniejszy obiektyw standardowy w ofercie producenta pretenduje do miana najdoskonalszej konstrukcji tego typu na rynku. Sprawdzamy czy będąc o połowę tańszym jest w stanie rywalizować z natywnym obiektywem Sony.

Autor: Maciej Luśtyk

7 Maj 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Dystorsja

Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje poziom i charakterystykę dystorsji dla danej ogniskowej. Pole nr 1 przedstawia faktyczną dystorsję, kolejne jej uwydatnienie, pozwalające lepiej zorientować się w jej charakterze.

Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART charakteryzuje się bardzo delikatną dystorsją wklęsłą, która organicza się do samych rogów i która nie przekracza -0,60% (średnio 0,10 %). Jest to więc wynik nawet nieco lepszy niż w przypadku modelu GM, gdzie wynosiła ona -0,70%.

Schemat dystorsji obiektywu Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART. Pole nr 1 przedstawia faktyczną dystorsję, kolejne jej uwydatnienie, pozwalające lepiej zorientować się w jej charakterze.

Tak czy inaczej jest to problem, którego przy standardowej pracy nie zauważymy - w przypadku JPEG-ów aparat sam narzuca odpowiedni profil korekcji, w przypadku zdjęć RAW dedykowane profile możemy nałożyć z poziomu programu Lightroom / Camera RAW. Ciekawostką, na którą natrafiliśmy podczas testów jest fakt, że w przypadku Leiki SL3 (a być może i całego systemu L-Mount) korekcja dystorsji obligatoryjnie narzucana jest także na zdjęcia RAW -  profil korekcji dla mocowania L-Mount w Lightroomie w żaden sposób nie wpływa na geometrię zdjęcia, która jest wyrównana od razu po załadowaniu zdjęcia do programu. 

W praktyce zdjęcia wydają się idealnie równie, co ucieszy osoby, które chciałyby wykorzystać szkło do fotografii produktowej, architektury czy flat-lay.

Dystorsja w praktyce:

 

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)