Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN II ART - lepsza rozdzielczość, szybszy autofokus, lżejsza obudowa

Autor: Maciej Luśtyk

16 Maj 2024
Artykuł na: 4-5 minut

Sigma prezentuje drugą generację standardowego reporterskiego zoomu do aparatów bezusterkowych Sony E i L-Mount. Nowa Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN II Art to usprawnienia w każdym calu.

Pokazany przed czterema laty obiektyw Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN ART kusił niską ceną i niezłymi osiągami, ale jednocześnie nie był pozbawiony wad. Dodatkowo po dwóch latach Sony zaprezentowało aktualizację natywnego zoomu 24-70 mm, od której propozycja Sigmy zaczęła już dość widocznie odstawać w zakresie szybkości i wagi. Teraz, idąc za ciosem technologicznych nowości, Sigma prezentuje wreszcie nową generację modelu 24-70 mm, która będzie znacznie ciekawszą alternatywą dla obiektywu Sony. A kto wie, być może okaże się nawet od niego lepsza?

Reporterski zoom do potęgi drugiej

Nowa Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN II ART otrzymała usprawnienia w zasadzie na każdej płaszczyźnie. W porównaniu do poprzednika, poprawiono rozdzielczość w całym zakresie ogniskowych, przyśpieszono pracę AF dzięki zastosowaniu nowego silnika liniowego HLA, a także wprowadzono wiele ulepszeń poprawiających komfort pracy fotografa, takich jak dodanie pierścienia przysłony czy drugi przycisk AFL. Obiektyw jest także o około 7% mniejszy i o 10% lżejszy.

Układ optyczny obiektywu Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN II ART

Na układ optyczny składa się tu 19 elementów w 15 grupach, wśród których znajdziemy aż 5 soczewek asferycznych, 2 soczewki SLD i 6 soczewek FLD. Te mają świetnie tłumić większość aberracji a sam obiektyw ma być też widocznie ostrzejszy w całym zakresie przysłon. Co ważne, dzięki nowej technologii produkcji cieńszych soczewek, udało się zmniejszyć masę obiektywu przy jednoczesnym zachowaniu skomplikowanej konstrukcji optycznej.

Szkło może pochwalić się także 11-listkową przysłoną, która zapewnić ma plastyczne i równe rozmycie nieostrości oraz krótką minimalną odległością ostrzenia wynoszącą 17 cm dla szerokiego i 34 cm dla długiego krańca ogniskowych. Maksymalne powiększenie waha się w granicach 1:2,7-1:4, a więc obiektyw posłuży nam również do zastosowań pseudo makro.

W końcu, Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN II Art to także nowy, szybszy silnik liniowy HLA, który według deklaracji producenta ma być nawet 3-krotnie szybszy niż w przypadku poprzednika i który jeszcze lepiej powinien radzić sobie z wymagającym śledzeniem.

Wzorem najnowszym konstrukcji obiektyw otrzymał fizyczny pierścień przysłony z możliwością przełączenia na tryb bezstopniowy, blokadę przypadkowego wysuwania zoomu, a także dodatkowy przycisk funkcyjny. Jak już wspomnieliśmy, nowa Sigma została także odchudzona - szkło mierzy 87,8 x 120,2 mm i waży 745 g. Obiektyw jest oczywiście także w pełni uszczelniony, a na przednią soczewkę nakręcimy filtry o średnicy 82 mm.

Zdjęcia przykładowe

Możliwości obiektywu możecie wstępnie ocenić na podstawie oficjalnych zdjęć przykładowych, udostępnionych przez producenta. Nie są to jednak sample w pełnej rozdzielczości.

1/640 s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 33 mm

1/250 s, f/2.8, ISO 640, ogniskowa: 67 mm

1/1000 s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 66 mm

1/500 s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 47 mm

1/1000 s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 70 mm

1/125 s, f/2.8, ISO 50, ogniskowa: 67 mm

1/1000 s, f/2.8, ISO 64, ogniskowa: 67 mm

1/40 s, f/18, ISO 64, ogniskowa: 29 mm

1/800 s, f/2.8, ISO 50, ogniskowa: 24 mm

1/320 s, f/7.1, ISO 50, ogniskowa: 24 mm

Cena i dostępność

Nowa Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN II Art na polskim rynku debiutuje w cenie nieco wyższej od poprzednika - 5990 zł. Nadal jednak jest to mniej więcej o połowę mniej niż za analogiczny obiektyw życzy sobie Sony.

Obiektyw będzie dostępny w wersjach z mocowaniami Sony E i L-Mount.

Więcej informacji o obiektywie znajdziecie na stronie https://sigma-foto.pl.

Specyfikacja:

Nazwa Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN II ART
Producent
Typ zmiennoogniskowy
Mocowanie L-mount
Sony E
Ogniskowa 24-70 mm
Maksymalna jasność 2.8
Maksymalna wartość przysłony 22
Liczba listków przysłony 11
Pierścień przysłony tak
Tryb bezstopniowy przysłony tak
Układ optyczny 19 soczewek / 15 grup (5 x ASP, 2x SLD, 6 x FLD)
Pole widzenia 84.1 – 34.3°
Maksymalne powiększenie 1:2.7 (24mm) – 1:4 (70mm)
Minimalna odległość ogniskowania 17 cm (wide) / 34 cm (tele)
Średnica filtra 82 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Manualne doostrzanie tak
Mechanizm autofokusa Silnik liniowy HLA
Stabilizacja nie
Obudowa metal
tworzywo sztuczne
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny tak
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Osłona przeciwsłoneczna tak
Wymiary 87,8 x 120,2 mm
Waga 745 g
Cena w dniu premiery 5990 zł

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Irix Cine Entry Set taniej o 15% do końca maja
Irix Cine Entry Set taniej o 15% do końca maja
Zestaw Irix Cine Entry Set to zestaw 3 jasnych szkieł, idealnie skrojonych na potrzeby filmowca ślubnego! Do 31 maja dostępny z rabatem -15%!
3
Irix - jasne stałki taniej o 20%
Irix - jasne stałki taniej o 20%
Świętuj Międzynarodowy Dzień Światła z Irix. Do 20 maja obiektywy fotograficzne ze światłem f/1.4 kupisz z rabatem w wysokości 20%. 
1
Fujifilm XF 16-50 mm f/2.8-4.8 R LM WR - nowy kit w systemie X teraz szerszy, ale bez stabilizacji
Fujifilm XF 16-50 mm f/2.8-4.8 R LM WR - nowy kit w systemie X teraz szerszy, ale bez stabilizacji
W systemie Fujifilm X pojawi się nowy uniwersalny zoom. XF 16-50 mm f/2.8-4.8 R LM WR oferuje uniwersalny zakres ogniskowych i uszczelniania, ale bez stabilizacji obrazu.
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)