Aberracja chromatyczna

Najjaśniejszy obiektyw standardowy w ofercie producenta pretenduje do miana najdoskonalszej konstrukcji tego typu na rynku. Sprawdzamy czy będąc o połowę tańszym jest w stanie rywalizować z natywnym obiektywem Sony.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8
Budowa:
10
Nasza ocena
91%
Spis treści
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu Budowa i wykonanie Autofokus i ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Praca pod światło Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO . Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.2, f/4 i f/11.

Większość superjasnych szkieł ma to do siebie, że przy szeroko otwartej przysłonie nieco aberruje. W przypadku współczesnych szkieł oczywiście znacznie mniej, ale charakterystyczne przebarwienia w niektórych sytuacjach występowały nawet w modelu 50 mm f/1.2 GM. Tym bardziej imponuje to, jak dobrze z tą kwestią poradzili sobie inżynierowie Sigmy.

Schemat występowania aberracji chromatycznej poprzecznej modelu Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART:

W dolnym i średnim zakresie przysłon szkło charakteryzuje się mniejszą aberracją chromatyczną poprzeczną od modelu Sony i lepiej wycentrowanym pod tym względem układem optycznym. Ewentualne występowanie przebarwień na kontrastowych krawędziach powinno ograniczać się wyłącznie do samych brzegów kadru.

Nieco większym i być może bardziej istotnym problemem jest dla obiektywu aberracja chromatyczna wzdłużna. Przesunięcia kolorów w nieostrościach przy szeroko otwartej przysłonie da się niekiedy wychwycić nawet podczas oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych. Mówimy tu o przypadkach ekstremalnych i w większości sytuacji zapewnie nie będzie się to dawać we znaki, ale jednak należy się liczyć z tym, że w mocno kontrastowych scenach aberracja będzie się uwidaczniać. Dla porównania, obiektyw Sony, choć też niepozbawiony aberracji, radził sobie jednak pod tym względem nieco lepiej.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

f/1.2

f/1.4

f/2

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16
Spis treści
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu Budowa i wykonanie Autofokus i ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Praca pod światło Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Sigma
logo logo
Magazyny
Zamów