Autofokus i ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8
Budowa:
10
Nasza ocena:

91%

Najjaśniejszy obiektyw standardowy w ofercie producenta pretenduje do miana najdoskonalszej konstrukcji tego typu na rynku. Sprawdzamy czy będąc o połowę tańszym jest w stanie rywalizować z natywnym obiektywem Sony.

Autor: Maciej Luśtyk

7 Maj 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Autofokus i ustawianie ostrości

Jak już wspomnieliśmy, Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART wykorzystuje nowe pomniejszone silniki liniowe, które pozwoliły zmniejszyć wagę obiektywu, zachowując pełną wydajność. To także drugie szkło w ofercie (po modelu 70-200 mm f/2.8 DG DN), które wykorzystuje dwa silniki odpowiedzialne za poruszanie dwóch grup soczewek. W efekcie soczewki przesuwają się na krótsze odległości, co zapewniać ma błyskawiczne, skuteczne, ciche i płynne ostrzenie niezależnie od sytuacji. I tak też wygląda to w praktyce.

Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART ostrzy naprawdę szybko i pewnie. Nie występują tu sytuacje dosuwania soczewek czy problemy z rozostrzaniem obrazu, a obiektyw może pochwalić się równie krótką minimalną odległością ostrzenia (40 cm), co konkurencyjny model Sony. Co ciekawe, nie zauważyliśmy też większych problemów z wykrywaniem oka podczas pracy na przysłonie f/1.2, które pojawiały się w przypadku modelu Sony. Mówimy tu m.in. o trudnościach z poprawnym wychwyceniem twarzy czy oka na krótkich odległościach ostrzenia czy notorycznym ustawianiu ostrości na rzęsy.

To z pewnością zasługa inaczej zoptymalizowanego systemu detekcji w aparacie Leica SL3, z którym mieliśmy okazję testować obiektyw, toteż trudno powiedzieć jak dokładnie szkło będzie zachowywać się na bardziej popularnych korpusach Sony czy Lumixa. Z dużym prawdopodobieństwem możemy tu bowiem spotkać się z tymi samymi zachowaniami, co w przypadku wspomnianego modelu 50 mm f/1.2 GM. Tak czy inaczej, obiektyw należy pochwalić za szybkie, dokładne i bezgłośne ostrzenie. Ewentualne problemy będą więc wynikać z samych systemów AF aparatu, a nie z możliwości sprzętowych obiektywu, które wydają się być w stanie podjąć prawie każde wyzwanie.

Tym samym powstrzymamy się przed oceną ogólnej skuteczności śledzenia w trybie AF-C. Choć szkło radzi sobie pod tym względem naprawdę dobrze, to przy bardziej dynamicznych ruchach potrafi się gubić, zwłaszcza przy krótszych odległościach ostrzenia, a to z kolei zachowanie charakterystyczne dla korpusu SL3 (ten sam problem opisywaliśmy przy okazji niedawnego testu aparatu). Z pewnością więc na doskonałych pod tym względem korpusach Sony, obiektyw zaoferuje większą wydajność.

Jeżeli chodzi o ostrzenie manualne, otrzymujemy liniowe przełożenie zakresu obrotu na ruch soczewek, co w połączeniu z dużym pierścieniem pozwala na precyzyjną i skuteczną pracę. Sam kąt obrotu dla pełnego przestrzenią z planu bliskiego do nieskończoności wynosi zaś około 180 stopni, co umożliwia wykonywanie płynnych przestrzeń podczas filmowania. Szkło bardzo dobrze radzi sobie także z efektem breathingu. Zawężenie pola widzenia podczas przeostrzania jest prawie niewidoczne.

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)