Irix 21 mm f/1.4 - Test obiektywu | Winietowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
8
Budowa:
10
Nasza ocena:

86%

Kolejna jasna stałka szwajcarskiego producenta. Czy nowy Irix 21 mm f/1.4, mimo braku autofokusa, przekona do siebie doskonale dopracowaną optyką i ergonomią? Sprawdzamy, jak spisuje się w praktyce.

Autor: Krzysztof Mularczyk

13 Maj 2022
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/1.4, f/1.8, f/2.8 i f/4.

Przy nominalnej wartości przysłony irix 21 mm f/1.4 obarczony jest dość dużą winietą, która mocno zachodzi wgłąb kadru i która obniża ekspozycję na brzegach kadru o 1,25 EV. Jednocześnie winieta może pochwalić się dość łagodnym gradientem, dzięki czemu w oczy nie rzuca się drastyczne wyciemnienie brzegów. 

Wraz z domykaniem przysłony winietowanie cofa się do brzegów, co sprawia że powyżej przysłony f/2 wyciemnienie jest trudne do zauważenia dla ludzkiego oka. Jak na superjasny obiektyw szerokokątny to bardzo dobre wyniki

Winietowanie w praktyce:

Bez przymykania przysłony musimy się liczyć z widocznym winietowaniem. Znika ono w pełni po przymknięciu przysłony do f/4. Nie jest jednak aż tak silne, by przeszkadzało. Wręcz przeciwnie, fotografując w zakresie f/1.4-f/2, można je czasami wykorzystać do lepszego skupienia wzroku na temacie zdjęcia. Obraz zyskuje dzięki temu większą plastyczność w połączeniu z małą głębią ostrości. Oczywiście niski poziom tej wady sprzyja jednocześnie łatwemu pozbyciu się jej w edycji, bez obaw o utratę jakości obrazu na brzegach.

f/1.4

f/2

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
16
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
27
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Powiązane artykuły