Irix 21 mm f/1.4 - Test obiektywu | Rozdzielczość

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
8
Budowa:
10
Nasza ocena:

86%

Kolejna jasna stałka szwajcarskiego producenta. Czy nowy Irix 21 mm f/1.4, mimo braku autofokusa, przekona do siebie doskonale dopracowaną optyką i ergonomią? Sprawdzamy, jak spisuje się w praktyce.

Autor: Krzysztof Mularczyk

13 Maj 2022
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki w przypadku matryc o wysokiej rozdzielczości uznajemy te powyżej 32-34 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Irix 21 mm f/1.4 przejawia dość ciekawą charakterystykę w zakresie ostrości. Choć obiektyw nie jest piekielnie ostry już od nominalnego otworu przysłony, to oferuje dość wyrównaną ostrość na brzegach i środku kadru. W dolnym zakresie ogniskowych wyniki są dość przeciętne i balansują na granicy akceptowalności, jednak już powyżej f/1.8 rozdzielczość drastycznie wzrasta, by w zakresie f/4-f/5.6 osiągnąć imponujące wyniki 60 pl/mm w centrum kadru i 40 pl/mm na brzegach.

Obserwując wykres rozdzielczości widać, że w odróżnieniu od wielu współczesnych konstrukcji jest to obiektyw zoptymalizowany pod kątem pracy na domkniętej przysłonie, na co jednak nie powinniśmy narzekać. W końcu poza zastosowaniem w astrofotografii, obiektywy tego typu będziemy raczej mocniej domykać, w celu zwiększenia głębi ostrości.

Szkoda natomiast, że wyniki przy f/1.4 nie są nieco wyższe. 33 pl/mm dla centrum i 23 pl/mm dla brzegów kadru to wyniki to wyniki dość przeciętne dla 42 megapikselowej matrycy modelu Nikon Z7, na której obiektyw był testowany. Jeśli jednak nie będziemy studiować szczegółowo zdjęć w 100-procenowym powiększeniu, prawdopodobnie nikomu nie rzuci się to w oczy, o czym możemy przekonać się studiując poniższe wykresy BxU, pokazujące jak ostry oglądany obraz wydaje się dla ludzkiego oka.

Wykresy przygotowujemy zarówno dla matrycy, jak i odbitki 20 x 30 cm. W tym pierwszym wypadku odpowiada to oglądaniu zdjęcia w 100-procentowym powiększeniu, w drugim - oglądaniu go w rozmiarach ekranowych, co odpowiada większości współczesnych form prezentacji.

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0-3 - obraz zbyt ostry
  • 3-6 - obraz ostry
  • 6-8 - delikatne rozmycie
  • 8-14 - rozmycie widoczne
  • powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia

Jak widzimy, wykresy BxU prezentują się niemal identycznie dla wszystkich przysłon powyżej nominalnej wartości f/1.4. Jednak i w tym wypadku nie powinniśmy przejmować się przeciętnymi wynikami liczonymi dla matrycy. Nie ma też co obawiać się o delikatne odchylenia widoczne na powyższych wykresach dla matrycy. Poniższe wykresy dla odbitki, pokazują, że w przypadku oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych (czyli tak jak będą patrzeć na nie odbiorcy), nawet przy f/1.4 zdjęcie będą wydawać się ostre.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 5 - obraz zbyt ostry
  • 5-15 - obraz ostry
  • 15-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Rozdzielczość w praktyce

Wyniki pomiarów zgadzają się z praktycznymi obserwacjami. Przy w pełni otwartym otworze względnym Irix 21 mm f/1.4 charakteryzuje się przyzwoitą ostrością w centrum. Obraz jest miękki, ale w punkcie ostrości szczegóły są wystarczająco wyraźnie odwzorowane. Jednak przymykając przysłonę do f/2, szczegółowość staje dużo większa, a przy f/2.8 sięga naprawdę wysokiego poziomu.

Rozdzielczość na brzegu już tak nie zachwyca. Dość szybko od środka kadru spada i wyrównuje się dopiero po przymknięciu przysłony do f/5.6.

f/1.4

f/2

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM II - test obiektywu
Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM II - test obiektywu
Druga generacja modelu Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM to próba sprawienia, by jeden z najbardziej uniwersalnych zoomów na rynku stał się jeszcze bardziej...
43
Samyang AF 24-70 mm f/2.8 FE - test obiektywu
Samyang AF 24-70 mm f/2.8 FE - test obiektywu
Pierwszy zoom Samyanga to kamień milowy na drodze rozwoju tego producenta. Przy okazji szkło ma godnie konkurować swoimi możliwościami z dużo droższą natywną...
68
Sony FE PZ 16-35 mm f/4 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sony FE PZ 16-35 mm f/4 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy zoom krótkiego zasięgu ma być przystępną cenowo i niezwykle kompaktową propozycją, która sprawdzi się zarówno w fotografii, jak i filmowaniu. Zobaczmy, co ma...
16