Irix 21 mm f/1.4 - Test obiektywu | Dystorsja

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
8
Budowa:
10
Nasza ocena:

86%

Kolejna jasna stałka szwajcarskiego producenta. Czy nowy Irix 21 mm f/1.4, mimo braku autofokusa, przekona do siebie doskonale dopracowaną optyką i ergonomią? Sprawdzamy, jak spisuje się w praktyce.

Autor: Krzysztof Mularczyk

13 Maj 2022
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Dystorsja

Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO. Przedstawiony wykres pokazuje poziom i charakterystykę dystorsji dla danej ogniskowej.

Producent zadbał, aby ta wada optyczna była jak najmniejsza. W praktyce mamy do czynienia z dystorsja wypukłą, ale wynosi ona tylko 0,45%, co oznacza, że pozostanie ledwo niewidoczna dla ludzkiego oka.

Schemat dystorsji dla obiektywu Irix 21 mm f/1.4

Mimo szerokiego kąta nie musimy się więc przejmować, że proste linie w scenie zostaną wykrzywione. Dzięki temu przy kadrowaniu nie trzeba też brać pod uwagę utraty pola widzenia, jeśli potem w edycji zastosujemy korekcję dystorsji. Będzie ona na minimalnym poziomie.

Dystorsja w praktyce:

1/13 s, f/5.6, ISO 64, 21 mm

1/800 s, f/5.6, ISO 64, 21 mm
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39
Powiązane artykuły