Irix 21 mm f/1.4 - Test obiektywu | Aberracja chromatycznaa

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
8
Budowa:
10
Nasza ocena:

86%

Kolejna jasna stałka szwajcarskiego producenta. Czy nowy Irix 21 mm f/1.4, mimo braku autofokusa, przekona do siebie doskonale dopracowaną optyką i ergonomią? Sprawdzamy, jak spisuje się w praktyce.

Autor: Krzysztof Mularczyk

13 Maj 2022
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.4, f/2.8, f/5.6 i f/11.

Jak na obiektyw o tak szerokim kącie widzenia Irix 21 mm f/1.4 bardzo dobrze radzi sobie z kontrolą aberracji chromatycznej. Aberracja poprzeczna może uwidaczniać się w dolnym zakresie przysłon na brzegach kadru, ale jej rozmiar jest akceptowalny (maksymalnie 2,41 px), przez co będziemy w stanie zauważyć ją właściwie jedynie w dużym powiększeniu. Po domknięciu problem w zasadzie znika.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

Na przykładowych zdjęciach widać, że Irix 21 mm f/1.4 doskonale koryguje aberrację chromatyczną, zarówno poprzeczną jak i podłużną. Poprzecznej w zasadzie nie widać. Jedynie na ekstremalnie kontrastowych krawędziach w nieostrościach można dopatrywać się mało widocznych obwódek. W praktyce zobaczymy je dopiero przy powiększeniach jeden do jednego.

f/1.4

f/1.8

f/2

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16

f/1.4

f/2

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39
Powiązane artykuły