Nikon Nikkor Z 28 mm f/2.8 - Podsumowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
7
Budowa:
8
Nasza ocena:

81%

Jest rekordowo tani, lekki i poręczny, na dodatek tak uniwersalny, że może pełnić rolę wszechstronnej stałki zarówno z pełnoklatkowym aparatem, jak i korpusem z matrycą APS-C. Sprawdzamy jego możliwości.

Autor: Krzysztof Mularczyk

27 Grudzień 2021
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Podsumowanie

Nikkor Z 28 mm f/2.8 to kolejny, po niedawno testowanym przez nas modelu Z 40 mm f/2, naprawdę udany obiektyw budżetowy Nikona. Może nie do końca tak jasny, jak byśmy oczekiwali, ale wierzymy, że kosztem tego dostajemy tanią, lekką, kompaktową i całkiem dobrą optycznie konstrukcję.

Choć to obiektyw szerokokątny, Nikkor Z 28 mm f/2.8 ma niewielką dystorsję i bardzo dobrze kontroluje odblaski. Można go przymknąć do f/4, aby uzyskać bardzo dobrą ostrość w całym kadrze, ale przy portretach lub fotografowaniu pojedynczego tematu w pełni otwarty do f/2.8 pozwoli znakomicie wyróżnić główny obiekt z tła. W pewnych sytuacjach mogą przeszkadzać przebarwienia na kontrastowych krawędziach poza płaszczyzną ostrości i z pewnością duże winietowanie, choć akurat tę wadę łatwo usunąć w postprodukcji lub pozostawić dla “analogowego” looku.

Nie jest to obiektyw bez wad, ale przy takiej cenie nikt nawet na to nie stawiał. Mimo pewnych niedoskonałości Nikkor Z 28 mm f/2.8 znakomicie sprawdzi się jako uniwersalny obiektyw na co dzień, do street photo, na weekendowe wypady, ale i na wakacje. Na dodatek będzie stanowił doskonały duet zarówno z pełnoklatkowym korpusem Z, jak i z modelami wyposażonymi w matrycę APS-C - wtedy stanie się odpowiednikiem klasycznego 40 mm f/2.8.

Plus image
plusy:
  • Małe rozmiary i waga
  • Uszczelnienia, choć nie przy bagnecie
  • Szybka praca AF
  • Krótka minimalna odległość ostrzenia
  • Bardzo dobra ostrość po przymknięciu przysłony
  • Mała dystorsja
  • Zerowa aberracja chromatyczna poprzeczna
  • Bardzo dobra praca pod światło
  • Wysoki stosunek jakości do ceny
Minus image
minusy:
  • Bagnet z tworzywa sztucznego
  • Winietowanie obecne w całym zakresie przysłon
  • Słaba ostrość na brzegach kadru w dolnym zakresie przysłon
  • Widoczna podłużna aberracja chromatyczna
Oceny szczegółowe
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
7
Budowa:
8
Ocena ogólna

81%

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły