Nikon Nikkor Z 28 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
7
Budowa:
8
Nasza ocena:

81%

Jest rekordowo tani, lekki i poręczny, na dodatek tak uniwersalny, że może pełnić rolę wszechstronnej stałki zarówno z pełnoklatkowym aparatem, jak i korpusem z matrycą APS-C. Sprawdzamy jego możliwości.

Autor: Krzysztof Mularczyk

27 Grudzień 2021
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8 f/5.6 i f/11.

Schemat występowania poprzecznej aberracji sferycznej jest właściwie typowy dla budżetowych obiektywów szerokokątnych - ta będzie uwidaczniać się na brzegach i będzie utrzymywać się na podobnym poziomie praktycznie w całym zakresie przysłon. Warto natomiast zwrócić uwagę, że jej maksymalny rozmiar (ok. 2 px) w stosunku do wysokiej rozdzielczości matrycy Nikona Z7 II, na którym testowaliśmy obiektyw, jest bardzo mały, co oznacza, że ewentualnej poprzecznej aberracji chromatycznej trudno będzie nam dopatrzeć się nawet podczas oglądania zdjęć w powiększeniu.

Widoczna jest za to aberracja podłużna. Powiększając obraz 1:1 dostrzeżemy w rogach zdjęć kolorowe obwódki, np. wokół gałęzi drzew. Kontrastowe szczegóły w nieostrościach będą zatem obarczone niebiesko-zielonymi przebarwieniami, ale one w praktyce nie rzucają się w oczy.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

Seria przysłon na matrycy pełnoklatkowej

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/2.8

f/4

f/5.6

Seria przysłon na matrycy APS-C

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły