Nikon Nikkor Z 28 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna

Jest rekordowo tani, lekki i poręczny, na dodatek tak uniwersalny, że może pełnić rolę wszechstronnej stałki zarówno z pełnoklatkowym aparatem, jak i korpusem z matrycą APS-C. Sprawdzamy jego możliwości.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
7
Budowa:
8
Nasza ocena
81%
Spis treści
Nikon Nikkor Z 28 mm f/2.8 SE - test obiektywu Konstrukcja Autofokus Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Praca pod światło Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8 f/5.6 i f/11.

Schemat występowania poprzecznej aberracji sferycznej jest właściwie typowy dla budżetowych obiektywów szerokokątnych - ta będzie uwidaczniać się na brzegach i będzie utrzymywać się na podobnym poziomie praktycznie w całym zakresie przysłon. Warto natomiast zwrócić uwagę, że jej maksymalny rozmiar (ok. 2 px) w stosunku do wysokiej rozdzielczości matrycy Nikona Z7 II, na którym testowaliśmy obiektyw, jest bardzo mały, co oznacza, że ewentualnej poprzecznej aberracji chromatycznej trudno będzie nam dopatrzeć się nawet podczas oglądania zdjęć w powiększeniu.

Widoczna jest za to aberracja podłużna. Powiększając obraz 1:1 dostrzeżemy w rogach zdjęć kolorowe obwódki, np. wokół gałęzi drzew. Kontrastowe szczegóły w nieostrościach będą zatem obarczone niebiesko-zielonymi przebarwieniami, ale one w praktyce nie rzucają się w oczy.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

Seria przysłon na matrycy pełnoklatkowej

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/2.8

f/4

f/5.6

Seria przysłon na matrycy APS-C

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11
Spis treści
Nikon Nikkor Z 28 mm f/2.8 SE - test obiektywu Konstrukcja Autofokus Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Praca pod światło Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Nikon
logo logo
Magazyny
Zamów