Nikon Nikkor Z 28 mm f/2.8 - Rozdzielczość

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
7
Budowa:
8
Nasza ocena:

81%

Jest rekordowo tani, lekki i poręczny, na dodatek tak uniwersalny, że może pełnić rolę wszechstronnej stałki zarówno z pełnoklatkowym aparatem, jak i korpusem z matrycą APS-C. Sprawdzamy jego możliwości.

Autor: Krzysztof Mularczyk

27 Grudzień 2021
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki w przypadku wysokorozdzielczych matryc uznajemy te powyżej 32-34 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Po tak budżetowym a do tego kompaktowym obiektywie trudno oczekiwać najwyższej rozdzielczości, ale Nikkor Z 28 mm f/2.8 wcale nas nie zawodzi w tej kwestii. Przy f/2.8 centrum kadru wygląda naprawdę dobrze, a słabą jakość na brzegach dostrzegamy dopiero w pełnym powiększeniu. Po przymknięciu do f/4 szczegółowość wzrasta i ogólna jakość obrazu wyraźnie się wyrównuje w całym kadrze, choć w rogach i na skraju pozostaje słabsza w porównaniu do centrum w całym zakresie przysłon.

Jeśli obiektyw podepniemy do korpusu z matrycą APS-C (Z fc lub Z 50), słabej rozdzielczości na brzegach już nie dostrzeżemy. Kropowanie centrum wycina bowiem to co w nim najsłabsze.

W centrum kadru obiektyw uzyskuje przyzwoite wyniki powyżej 40 pl/mm w centrum kadru już przy nominalnej wartości przysłony. Brzegi oscylują nieco poniżej granicy akceptowalności, ale w przypadku oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych będzie to tylko lekko widoczne. Sytuacja znacznie poprawia się już przy f/4, a swój "sweet spot" obiektyw ma przy przysłonie f/5.6, gdzie notuje ok. 55 pl/mm w centrum i 33 pl/mm na brzegach. Po przymknięciu do f/8 ostrość w całym kadrze jeszcze się wyrównuje, ale zaczynamy już powoli tracić rozdzielczość w centrum. To jednak praktycznie niezauważalne niuanse i można uznać, że szkło oferuje nam dobrą rozdzielczość w zakresie f/4-f/11.

Nieco lepiej w kwestii ostrości w różnych partiach kadru pozwalają nam zorientować się wykresy BxU, opisujące jak ostry dla ludzkiego oka jest dostarczany obraz, z podziałem kadru na 25 różnych obszarów. Poniżej prezentujemy porównanie wykresów opisujących wartości BxU dla matrycy, co można przyrównać do oceniania zdjęcia w 100-procentowym powiększeniu. Jak widzimy za niższe wyniki pomiarów MTF na brzegach odpowiadają właściwie same rogi kadru, a delikatne rozmycie reszty krawędzi dostrzeżemy właściwie jedynie podczas oglądania zdjęć w powiększeniu.

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0-3 - obraz zbyt ostry
  • 3-6 - obraz ostry
  • 6-8 - delikatne rozmycie
  • 8-14 - rozmycie widoczne
  • powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia

W tym przekonaniu utwierdzają nas poniższe pomiary wykonane dla odbitki 20 x 30 cm, które w przybliżeniu odzwierciedlają wrażenia podczas oglądania zdjęcia w rozmiarach ekranowych. Możemy zauważyć, że słabsze wyniki na brzegach nie będą miały praktycznie żadnego znaczenia, gdyż pozostaną niewidoczne dla oglądających, nawet w przypadku nominalnej wartości przysłony, przy której szkło radzi sobie najgorzej. Większość osób prawdopodobnie nie wyłapie gołym okiem tego, że ostrość na samych rogach lekko odstaje.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 5 - obraz zbyt ostry
  • 5-15 - obraz ostry
  • 15-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Rozdzielczość w praktyce:

Seria przysłon na matrycy pełnoklatkowej

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16

Seria przysłon na matrycy APS-C

f/2.8

f/4

f/5.6
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły