Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
7
Funkcjonalność:
7
Optyka:
6
Budowa:
8
Nasza ocena:

76%

Najnowszy obiektyw 50 mm Canona to najtańsze szkło w bezlusterkowym systemie EOS R. Sprawdzamy czy ma szansę stać się równie popularny, jak jego lustrzankowi poprzednicy.

Autor: Maciej Luśtyk

17 Sierpień 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.8 f/4 i f/11.

Model Canon RF 50 mm f/1.8 STM całkiem skutecznie radzi sobie z minimalizowaniem aberracji chromatycznej poprzecznej , zwłaszcza w dolnym zakresie przysłon. Ale nawet po mocniejszym domknięciu, gdzie może być bardziej widoczna w centrum kadru nie będzie ona dużym problemem, gdyż jej maksymalny rozmiar widocznie maleje.

Schemat występowania poprzecznej aberracji chromatycznej dla obiektywu Canon RF 50 mm f/1.8 STM

Większym problem obiektyw ma z aberracją chromatyczną wzdłużną, która dosyć często będzie zauważalna w nieostrościach. Na szczęście w większości przypadków nie będzie ona psuć odbioru zdjęcia, a pokrywające dużą cześć kadru, widoczne gołym okiem różowe i zielone przebarwienia będą widoczne bardzo rzadko i raczej wyłącznie w ekstremalnych sytuacjach, jak poniżej.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

f/1.8

f/1.8

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)