Rozmycie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
7
Funkcjonalność:
7
Optyka:
6
Budowa:
8
Nasza ocena:

76%

Najnowszy obiektyw 50 mm Canona to najtańsze szkło w bezlusterkowym systemie EOS R. Sprawdzamy czy ma szansę stać się równie popularny, jak jego lustrzankowi poprzednicy.

Autor: Maciej Luśtyk

17 Sierpień 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania obiektywów podłączanych do aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane dla odbitek o rozmiarze 20 x 30 cm, czyli w rozmiarach w jakich zwykle mamy okazję oglądać zdjęcia.

Wykresy BxU potwierdzają wyniki z poprzedniego rozdziału i pozwalają nam lepiej rozeznać się w tym, jak ostrość rozkłada się w poszczególnych obszarach kadru. Tutaj jeszcze lepiej widoczny staje się spadek rozdzielczości w centrum kadru powyżej przysłony f/4. Widzimy także dość mocne rozmycie brzegów na szeroko otwartej przysłonie.

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0-3 - obraz zbyt ostry
  • 3-6 - obraz ostry
  • 6-8 - delikatne rozmycie
  • 8-14 - rozmycie widoczne
  • powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia

Czy powinniśmy się tym przejmować? Wspomnianym spadkiem rozdzielczości w centrum absolutnie nie, bo jak wskazują wykresy mierzone dla odbitki, nie będzie to zauważalne gołym okiem podczas oglądania zdjęć w rozmiarach "ekranowych". Wprawne oko będzie jednak w stanie wychwycić rozmycie brzegów na f/1.8. Z tym, że raczej rzadko będziemy fotografować zupełnie płaskie powierzchnie, więc w doskonałej większości sytuacji nie będzie to zauważalne.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 5 - obraz zbyt ostry
  • 5-15 - obraz ostry
  • 15-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Bokeh

W praktyce rozmycie oferowane przez obiektyw RF 50 mm f/1.8 STM jest miękkie i gładkie i - charakterystyczne dla nowszych szkieł producenta i z pewnością pozwoli w atrakcyjny sposób odseparować fotografowany obiekt od tła. Na szeroko otwartej przysłonie punkty świetlnie w okolicach brzegów kadru zamieniają się w „łezki”, co doda zdjęciom nieco charakteru i wielu będzie się podobać. Jednocześnie punkty świetlne bliżej środka pozostaną okrągłe aż do f2.8.

Nieco mniej atrakcyjnie prezentuje się kwestia granicy przejścia z obszaru ostrości do nieostrości przy krótkim dystansie ostrzenia. W tym wypadku wszystko jest nieco rozmydlone, jakby za mgiełką, do tego otoczone obwódką. Jeśli jednak nie będziemy oglądać zdjęć w dużym powiększeniu, raczej nie powinniśmy sobie zbytnio zaprzątać tym głowy.

Bokeh w praktyce:

f/1.8

f/2

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/1.8

f/2.8

f/1.8

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)