Winietowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9.5
Optyka:
8
Budowa:
9.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

89%

Sony prezentuje najjaśniejszy natywny obiektyw w swoim systemie, który dodatkowo oferować ma bezkonkurencyjną optykę. Sprawdzamy czy to rzeczywiście nowy święty graal w systemie Sony E.

Autor: Maciej Luśtyk

15 Marzec 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/1.2, f/1.8, f/2.8 i f/4

Jak można się było spodziewać, tak jasny obiektyw obarczony jest winietowaniem, które w przypadku zakresu przysłon f/1.2-f/1.4 rozlewa się praktycznie na cały kadr i obniża ekspozycję między środkiem, a brzegami kadru o ponad 1,7 EV. Na temat tego czy jest to problem można polemizować. Winieta ma mimo wszystko dość delikatny charakter i w parze z szeroko otwartą przysłoną oferuje nam przyjemny dla oka wizualny efekt przygaszenia boków i uwypuklenia środka kadru. Oczywiście znajdą się także ci, którzy będą z tym walczyć na etapie postprodukcji, ale raczej nie można powiedzieć, żeby w przypadku modelu Sony FE 50 mm f/1.2 GM winieta psuła nam odbiór zdjęć wykonywanych przy nominalnym otworze przysłony. Problemem jest natomiast co innego.

Choć domknięcie do f/1.8 spowoduje, że wyciemnienie zacznie być dużo mniej zauważalne, nadal brzegi będą ciemniejsze o około 0,7 EV i efekt ten utrzyma się niestety w całym dalszym zakresie przysłon. W w większości sytuacji pozostanie to mało zauważalne dla odbiorcy, zwłaszcza że mamy tu do czynienia z obiektywem standardowo-portretowym, a nie szerokim kątem, ale tak czy siak, wolelibyśmy by na wyższych przysłonach winietowanie nie występowało.

Jeśli więc obiektywowi można coś wytknąć, z pewnością będzie to właśnie winietowanie, które nie znika nawet po mocnym domknięciu przysłony. Warto jednak zawsze brać pod uwagę to, w jakim stopniu realnie wpływa to na wygląd zdjęcia. 

Winietowanie w praktyce:

f/1.2

f/1.4

f/1.6

f/1.8

f/2.8

f/4

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły