Winietowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9.5
Optyka:
8
Budowa:
9.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

89%

Sony prezentuje najjaśniejszy natywny obiektyw w swoim systemie, który dodatkowo oferować ma bezkonkurencyjną optykę. Sprawdzamy czy to rzeczywiście nowy święty graal w systemie Sony E.

Autor: Maciej Luśtyk

15 Marzec 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/1.2, f/1.8, f/2.8 i f/4

Jak można się było spodziewać, tak jasny obiektyw obarczony jest winietowaniem, które w przypadku zakresu przysłon f/1.2-f/1.4 rozlewa się praktycznie na cały kadr i obniża ekspozycję między środkiem, a brzegami kadru o ponad 1,7 EV. Na temat tego czy jest to problem można polemizować. Winieta ma mimo wszystko dość delikatny charakter i w parze z szeroko otwartą przysłoną oferuje nam przyjemny dla oka wizualny efekt przygaszenia boków i uwypuklenia środka kadru. Oczywiście znajdą się także ci, którzy będą z tym walczyć na etapie postprodukcji, ale raczej nie można powiedzieć, żeby w przypadku modelu Sony FE 50 mm f/1.2 GM winieta psuła nam odbiór zdjęć wykonywanych przy nominalnym otworze przysłony. Problemem jest natomiast co innego.

Choć domknięcie do f/1.8 spowoduje, że wyciemnienie zacznie być dużo mniej zauważalne, nadal brzegi będą ciemniejsze o około 0,7 EV i efekt ten utrzyma się niestety w całym dalszym zakresie przysłon. W w większości sytuacji pozostanie to mało zauważalne dla odbiorcy, zwłaszcza że mamy tu do czynienia z obiektywem standardowo-portretowym, a nie szerokim kątem, ale tak czy siak, wolelibyśmy by na wyższych przysłonach winietowanie nie występowało.

Jeśli więc obiektywowi można coś wytknąć, z pewnością będzie to właśnie winietowanie, które nie znika nawet po mocnym domknięciu przysłony. Warto jednak zawsze brać pod uwagę to, w jakim stopniu realnie wpływa to na wygląd zdjęcia. 

Winietowanie w praktyce:

f/1.2

f/1.4

f/1.6

f/1.8

f/2.8

f/4

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm Fujinon XF 18 mm f/1.4 R LM WR - zdjęcia testowe i pierwsze wnioski
Fujifilm Fujinon XF 18 mm f/1.4 R LM WR - zdjęcia testowe i pierwsze wnioski
Najnowsza zaawansowana stałka Fujinon to kombinacja dużej jasności i szerokiej ogniskowej, zamkniętych w solidnym uszczelnionym korpusie. Jak wypada w praktyce? I co oferuje pod względem jakości...
32
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - pierwsze wnioski i zdjęcia przykładowe
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - pierwsze wnioski i zdjęcia przykładowe
Ekwiwalent obiektywu 16-50 mm z serii PRO ma być uniwersalnym, wzorowym optycznie, kompaktowym szerokokątnym zoomem, który pokochają fotografowie krajobrazu, reportażu...
3
Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Ten jasny standardowy zoom do bezlusterkowców Sony to mniejsza, lżejsza i przede wszystkim tańsza wersja modelu z zaawansowanej linii Art. Czy będzie jego największym rywalem? Oto nasz szybki...
3
Powiązane artykuły