Rozmycie
Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania obiektywów podłączanych do aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane dla odbitek o rozmiarze 20 x 30 cm, czyli w rozmiarach w jakich zwykle mamy okazję oglądać zdjęcia.
Wykresy BxU potwierdzają nasze wcześniejsze pomiary dotyczące rozdzielczości i pozwalają lepiej zorientować się jak rozkłada się ona w poszczególnych fragmentach karu. Jak widzimy na poniższych wykresach, przy szeroko otwartej przysłonie rozdzielczość we wszystkich rogach kadru nie jest jednakowa (egzemplarz, który otrzymaliśmy bardziej rozmywał lewy dolny i górny róg, co zauważymy oglądając zdjęcia w powiększeniu), ale pod domknięciu przysłony sytuacja ta znacznie się wyrównuje. Tak czy inaczej, obiektyw oferuje fenomenalną ostrość w całym zakresie przysłon.
Wartości dla matrycy:
- poniżej 0-3 - obraz zbyt ostry
- 3-6 - obraz ostry
- 6-8 - delikatne rozmycie
- 8-14 - rozmycie widoczne
- powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia
Warto jednak nadmienić, że powyższe rozbieżności w rozdzielczości podczas pracy z szeroko otwartą przysłoną nigdy nie będą zauważalne gołym okiem podczas oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych, czy na odbitce, co dobrze obrazują poniższe wykresy dla wydruku 20 x 30 cm. Ewentualnymi lekkimi niedoskonałościami w zakresie rozdzielczości nie powinniśmy więc sobie w ogóle zawracać głowy.
Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:
- poniżej 5 - obraz zbyt ostry
- 5-15 - obraz ostry
- 15-30 - delikatne rozmycie
- 30-40 - rozmycie widoczne
- 40-50 - rozmycie jest denerwujące
- powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia
Rozmycie w praktyce:
Jeśli zaś chodzi o sam charakter rozmycia nieostrości, o obiektywie Sony FE 50 mm f/1.2 GM można mówić same dobre rzeczy. W końcu to seria GM, której jedną z głównych cech jest właśnie starannie dopracowane bokeh. Obiektyw rysuje nieostrości jak z obrazka, a punkty świetlne przybierają formę ładnie rozmytych, okręgów, nawet po mocniejszym domknięciu. Z kolei przy szeroko otwartej przysłonie otrzymujemy charakterystyczne "łezki", które spodobają się wszystkim portretującym.