Rozdzielczość

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9.5
Optyka:
8
Budowa:
9.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

89%

Sony prezentuje najjaśniejszy natywny obiektyw w swoim systemie, który dodatkowo oferować ma bezkonkurencyjną optykę. Sprawdzamy czy to rzeczywiście nowy święty graal w systemie Sony E.

Autor: Maciej Luśtyk

15 Marzec 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki w przypadku wysokorozdzielczych matryc uznajemy te powyżej 32-34 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Sony FE 50 mm f/1.2 GM to kolejny obiektyw, który pokazuje, że w kwestii ostrości Sony nie bierze jeńców. Szkło oferuje fantastyczne, oscylujące na poziomie 58 pl/mm w centrum kadru wyniki już przy nominalnym otworze przysłony, a jego domknięcie do f/1.8 oferuje nam rekordowe rezultaty na poziomie 68 pl/mm.

Na brzegach jest oczywiście nieco gorzej, ale nawet w zakresie f/1.2-f/1.4 są to bardzo dobre wyniki na poziomie 36 pl/mm, które w zakresie f/1.8-f/11 przekraczają 40 pl/mm. Nadal jest to dość spora różnica między środkiem, ale w rzeczywistości, podczas oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych będzie to praktycznie niezauważalne. Poza tym, tego typu obiektywem i tak raczej rzadko będziemy fotografować zupełnie płaskie płaszczyzny, gdzie ewentualna różnica mogłaby rzucić nam się w oczy.

Maksimum możliwości obiektywu (tzw. Sweet spot) przypada na zakres przysłon f/2.8-4, ale i powyżej rozdzielczość utrzymuje się na wysokim poziomie, a do tego jest bardziej wyrównania.

Podsumowując kwestię rozdzielczości, Sony FE 50 mm f/1.2 GM to bez wątpienia doskonale zoptymalizowany obiektyw, który zachwyci nas szczegółowością w centrum kadru na szeroko otwartej przysłonie, a po domknięciu zaoferuje bardziej wyrównany wykres MTF między środkiem, a brzegami kadru, czyli dokładnie to czego może oczekiwać użytkownik pracujący tym obiektywem na wyższych wartościach przysłony.

Rozdzielczość w praktyce:

f/1.2

f/1.4

f/1.8

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm Fujinon XF 18 mm f/1.4 R LM WR - zdjęcia testowe i pierwsze wnioski
Fujifilm Fujinon XF 18 mm f/1.4 R LM WR - zdjęcia testowe i pierwsze wnioski
Najnowsza zaawansowana stałka Fujinon to kombinacja dużej jasności i szerokiej ogniskowej, zamkniętych w solidnym uszczelnionym korpusie. Jak wypada w praktyce? I co oferuje pod względem jakości...
32
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - pierwsze wnioski i zdjęcia przykładowe
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - pierwsze wnioski i zdjęcia przykładowe
Ekwiwalent obiektywu 16-50 mm z serii PRO ma być uniwersalnym, wzorowym optycznie, kompaktowym szerokokątnym zoomem, który pokochają fotografowie krajobrazu, reportażu...
3
Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Ten jasny standardowy zoom do bezlusterkowców Sony to mniejsza, lżejsza i przede wszystkim tańsza wersja modelu z zaawansowanej linii Art. Czy będzie jego największym rywalem? Oto nasz szybki...
3
Powiązane artykuły