Podsumowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Funkcjonalność:
6.5
Optyka:
9
Budowa:
9.5
Nasza ocena:

82%

Długie makro Irix 150 mm f/2.8 pretenduje do miana najbardziej praktycznej konstrukcji tego typu na rynku. Czy rzeczywiście spełni oczekiwania wymagających fanów fotografowania świata w mikroskali? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

14 Marzec 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Podsumowanie

Irix 150 mm f/2.8 to bez wątpienia świetny obiektyw makro, który daje dużą swobodę pracy na małe odległości. Duża odległość robocza w połączeniu z długą ogniskową, bardzo precyzyjnym pierścieniem ostrości (który dodatkowo możemy zablokować) i mocowaniem statywowym sprawiają, że praca w kontrolowanych warunkach będzie zwyczajnie wygodna.

Do tego jest to obiektyw bardzo konkurencyjny cenowo, (przynajmniej w porównaniu z innymi współczesnymi konstrukcjami), oferujący naprawdę dobrą optykę, która w zasadzie wolna jest od bardziej widocznych wad pokroju aberracji chromatycznej, dystorsji czy wyciemnienia brzegów kadru. Oferuje też bardzo przyjemne dla oka, rozmycie nieostrości.

Co prawda w przypadku szeroko otwartej przysłony obraz nie będzie być może ostry jak żyletka, ale raczej nie będzie to problemem, gdyż w tego rodzaju fotografii i tak będziemy ją zwykle przymykać, żeby zwiększyć głębię ostrości. W dodatku już domknięcie do f/4 znacznie poprawia osiągane rezultaty i sprawia, że obraz zaczyna być naprawdę ostry w całej powierzchni kadru.

Cenę o połowę niższą od systemowych konkurentów przypłacamy jednak wszechstronnością zastosowań. Podczas gdy systemowe szkła makro o odwzorowaniu 1:1, oscylując zwykle wokół ogniskowej 100 mm bardzo dobrze sprawdzają się także np. w portrecie czy fotografowaniu detali, w przypadku Irixa takie zastosowanie będzie utrudnione.

Po pierwsze dlatego, że przy 150 mm obiektyw dodaje już wizualnie fotografowanym osobom kilka kilogramów wagi a przypadku fotografowania większych obiektów wymaga większego odejścia, po drugie z powodu mało wygodnego ostrzenia przy odległościach większych od 1 metra (kąt obrotu pierścienia od 1 metra do nieskończoności to już tylko ok. 30 stopni). Jest to też konstrukcja dosyć ciężka, bez stabilizacji, która sprawia, że trudno będzie nam kadrować z ręki i wykonać nieporuszone zdjęcia w warunkach innych niż światło dnia.

Jednocześnie szkło charakteryzuje się bardzo starannym wykonaniem i niemal pancerną, uszczelnioną konstrukcją, która bez problemu poradzi sobie z trudami wymagającej pracy terenowej. Jeśli wiec o zakupie Irixa 150 mm f/2.8 Macro myślimy wyłącznie w kategoriach pracy z fotografią makro, będzie to naprawdę dobry zakup, który w porównaniu z konstrukcjami systemowymi, pozwoli zaoszczędzić sporo środków na dodatkowe akcesoria pokroju statywu, oświetlenia czy szyny do stackingu ostrości i który oprócz bardzo dobrych rezultatów, dostarczy też dużo przyjemności z fotografowania. Tym, którzy chcieliby jednak wykorzystać szkło także do innych celów, polecamy zwrócić się w stronę pozycji systemowych.

Plus image
plusy:
  • wykonanie
  • precyzyjny pierścień ostrości z blokadą
  • mocowanie statywowe i futerał w zestawie
  • wygodna odległość robocza
  • bardzo dobra rozdzielczość od f/4
  • cena
Minus image
minusy:
  • waga
  • mało wygodne ostrzenie na większe odległości
  • brak stabilizacji
  • ogniskowa 150 mm ogranicza pola zastosowań obiektywu
Naszym zdaniem
Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1 Dragonfly to bardzo dobra, przystępna cenowo i wygodna propozycja dla entuzjastów fotografii makro i osób fotografujących niewielkie detale, której wartość dodatkowo podnoszą dodawane w zestawie mocowanie statywowe, świetny futerał, długa osłona przeciwsłoneczna czy możliwość zablokowania pierścienia ostrości. Jednocześnie ze względu na wagę, brak stabilizacji i mało wygodne ostrzenie na większe odległości, obiektyw ten raczej nie sprawdzi się w innych rodzajach fotografii.
Oceny szczegółowe
Cena / Jakość:
9
Funkcjonalność:
6.5
Optyka:
9
Budowa:
9.5
Ocena ogólna

82%

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)