Rozmycie
Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania obiektywów podłączanych do aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane dla odbitek o rozmiarze 20 x 30 cm, czyli w rozmiarach w jakich zwykle mamy okazję oglądać zdjęcia.
Wykresy BxU pozwalają nam nieco bardziej szczegółowo przyjrzeć się kwestii rozdzielczości w różnych obszarach kadru i potwierdzają wcześniejsze pomiary MTF. Jak widzimy rozdzielczość nie rozkłada się zupełnie równomiernie, a przy przysłonie f/2.8 rozmycie szczegółów w dużym powiększeniu będzie jednak delikatnie rzucać się w oczy.
Wartości dla matrycy:
- poniżej 0-3 - obraz zbyt ostry
- 3-6 - obraz ostry
- 6-8 - delikatne rozmycie
- 8-14 - rozmycie widoczne
- powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia
Niemniej jednak w przypadku oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych, czy na wydruku (wartości dla odbitki 20 x 30 cm) obraz i tak będzie wyglądał na ostry na całej powierzchni kadru. Jeśli więc weźmiemy pod uwagę kwestie użytkowe i fakt, że w 90% przypadków tylko my oglądamy nasze zdjęcia w rozmiarach większych niż 1200-2000 px na długim boku, nie powinniśmy obawiać się fotografowania z szeroko otwartą przysłoną, gdy najdzie nas taka ochota. Dopiero po domknięciu przysłony powyżej f/16 rozmycie detali będzie możliwe do wyłapania gołym okiem, choć i tak raczej nieznacznie.
Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:
- poniżej 5 - obraz zbyt ostry
- 5-15 - obraz ostry
- 15-30 - delikatne rozmycie
- 30-40 - rozmycie widoczne
- 40-50 - rozmycie jest denerwujące
- powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia
Rozmycie w praktyce:
Jeśli zaś chodzi o kwestię rozmycia nieostrości, o Irixie 150 mm f/2.8 Macro 1:1 można mówić w samych superlatywach. Bokeh jest piękne, kremowe i zachowuje kolisty charakter w całym zakresie przysłon. Zupełnie nie dziwi, że producent zdecydował się wypuścić ten obiektyw także w wersji filmowej - ta plastyka zachwyci twórców wideo poszukujących obiektywów do realizacji ujęć makro i detali.