Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Funkcjonalność:
6.5
Optyka:
9
Budowa:
9.5
Nasza ocena:

82%

Długie makro Irix 150 mm f/2.8 pretenduje do miana najbardziej praktycznej konstrukcji tego typu na rynku. Czy rzeczywiście spełni oczekiwania wymagających fanów fotografowania świata w mikroskali? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

14 Marzec 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8 f/5.6 i f/11.

Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1 naprawdę dobrze radzi sobie z kwestią korekcji poprzecznej i wzdłużnej aberracji chromatycznej, która będzie trudna do wychwycenia, co jest zapewne zasługą zastosowania trzech soczewek ED.

Co prawda egzemplarz, który otrzymaliśmy do testów w pomiarach studyjnych wykazywał mocniejszą tendencję do aberrowania z lewej strony kadru powyżej przysłony f/2.8, jednak maksymalny rozmiar aberracji nigdy nie przekroczył 0,62 px, przez co można uznać, że problem aberracji w zasadzie tu nie występują. A przynajmniej jeśli mówimy o rzeczywistych warunkach fotografowania. Jak widać na poniższych przykładach aberracja potrafi ujawnić się w nieostrościach przy kontrastowym oświetleniu, jednak jest ona na tyle mała i delikatna, że raczej w żadnej sytuacji nie będzie stwarzać większego problemu.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

f/5.6

f/2.8
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (8)