Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - test obiektywu

Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - test obiektywu ocena 89%

Dziś przyglądamy się bliżej Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - szkłu, na które długo czekali miłośnicy szerokiego kąta. Kompaktowa i uszczelniona budowa, zaawansowana optyka i szybki AF mają być sporymi zaletami tego modelu.

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
  • 0.5-1.5 - obraz ostry
  • 1.5-2.5 - delikatne rozmycie
  • 2.5-3.5 - rozmycie widoczne
  • 3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 10 - obraz zbyt ostry
  • 10-20 - obraz ostry
  • 20-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Trudno od szerokokątnej stałki oczekiwać plastycznych rozmyć nieostrości - nawet na maksymalnym otworze przysłony. Wszystko przez specyficzną budowę układu optycznego, który zapewnia zupełnie inną charakterystykę, przez co nie pozwala osiągnąć takiego estetycznego efektu. Oczywiście tej kwestii testowany Fujinon nie jest żadnym wyjątkiem. Mimo to (w pewnych warunkach fotograficznych) połączenie ogniskowej 16 mm, 9-listkowej przysłony o nominalnym otworze f/2.8 oraz minimalnej odległości ogniskowania, która w tym modelu wynosi 17 cm zapewni całkiem przyjemny i „plastyczny“ obrazek - jak na sprzęt w swojej klasie.

Niemniej jednak w większości sytuacji zdjęciowych otrzymamy rozmycia dalszego planu z wyraźnymi krawędziami obiektów znajdujących się w tle. Poza tym, jak pokazuje powyższy trójwymiarowy wykres BxU wygenerowany dla matrycy, na nominalnym otworze f/2.8 otrzymujemy delikatne rozmycie w centrum oraz nieco bardziej widoczne i denerwujące na brzegach. Takie wartości są więc potwierdzeniem wyników, które otrzymaliśmy w testach rozdzielczości. Natomiast w przypadku odbitki 20 x 30 cm wyrazistość obrazu będzie stać na bardzo wysokim poziomie.

Rozmycie obrazu w praktyce

1/3692s, f/2.8, ISO 160, ogniskowa: 16 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 24 mm)

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0