Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - test obiektywu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
9
Optyka:
8
Budowa:
9
Nasza ocena:

89%

Dziś przyglądamy się bliżej Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - szkłu, na które długo czekali miłośnicy szerokiego kąta. Kompaktowa i uszczelniona budowa, zaawansowana optyka i szybki AF mają być sporymi zaletami tego modelu.

6
Michał Chrzanowski
31 Maj 2019
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
  • 0.5-1.5 - obraz ostry
  • 1.5-2.5 - delikatne rozmycie
  • 2.5-3.5 - rozmycie widoczne
  • 3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 10 - obraz zbyt ostry
  • 10-20 - obraz ostry
  • 20-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Trudno od szerokokątnej stałki oczekiwać plastycznych rozmyć nieostrości - nawet na maksymalnym otworze przysłony. Wszystko przez specyficzną budowę układu optycznego, który zapewnia zupełnie inną charakterystykę, przez co nie pozwala osiągnąć takiego estetycznego efektu. Oczywiście tej kwestii testowany Fujinon nie jest żadnym wyjątkiem. Mimo to (w pewnych warunkach fotograficznych) połączenie ogniskowej 16 mm, 9-listkowej przysłony o nominalnym otworze f/2.8 oraz minimalnej odległości ogniskowania, która w tym modelu wynosi 17 cm zapewni całkiem przyjemny i „plastyczny“ obrazek - jak na sprzęt w swojej klasie.

Niemniej jednak w większości sytuacji zdjęciowych otrzymamy rozmycia dalszego planu z wyraźnymi krawędziami obiektów znajdujących się w tle. Poza tym, jak pokazuje powyższy trójwymiarowy wykres BxU wygenerowany dla matrycy, na nominalnym otworze f/2.8 otrzymujemy delikatne rozmycie w centrum oraz nieco bardziej widoczne i denerwujące na brzegach. Takie wartości są więc potwierdzeniem wyników, które otrzymaliśmy w testach rozdzielczości. Natomiast w przypadku odbitki 20 x 30 cm wyrazistość obrazu będzie stać na bardzo wysokim poziomie.

Rozmycie obrazu w praktyce

1/3692s, f/2.8, ISO 160, ogniskowa: 16 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 24 mm)
Spis treści

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony E 16-55 mm f/2.8 G - test autorski Pawła Baldwina
Sony E 16-55 mm f/2.8 G - test autorski Pawła Baldwina
Mieliśmy prawo wydziwiać, że Sony od premiery modelu A7 zwlekało aż 6 lat z pokazaniem podstawowego szkła 35 mm f/1.8. Ale jak nazwać dziewięcioletnie oczekiwanie użytkowników modeli APS-C na...
9
0
Sony FE 20 mm f/1.8 G - test obiektywu
Sony FE 20 mm f/1.8 G - test obiektywu
Kierowany zarówno do fotografów, jak i filmowców, najnowszy szerokokątny obiektyw Sony wypełnia lukę w systemie, którą do tej pory gospodarowali jedynie zewnętrzni...
15
2
Tamron 20 mm f/2.8 Di III OSD M1:2 - zdjęcia przykładowe
Tamron 20 mm f/2.8 Di III OSD M1:2 - zdjęcia przykładowe
Najnowszy szerokokątny Tamron 20 mm f/2.8 to jeden z trzech budżetowych, kompaktowych modeli do Sony E, które firma zaprezentowała jesienią zeszłego roku. Czy jest tak dobry, jak obiecywał...
7
0
Powiązane artykuły