Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - Aberracja chromatyczna

Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
8
Budowa:
8.5
Nasza ocena
84%
Spis treści
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu Konstrukcja Ustawianie ostrości Stabilizacja obrazu Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Poniżej przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

15 mm f/2.8

30 mm f/2.8

Optykę testowanego Tamrona wspomagają nowe soczewki aferyczne XGM (eXpanded Glass Molded Aspherical), jak również elementy LD (Low Dispersion) o obniżonym współczynniku dyspersji. W efekcie aberracja chromatyczna ma być odpowiednio korygowana. I faktycznie tak jest - choć powyższe wykresy mogą sugerować coś zupełnie innego. Wprawdzie najwyższą anomalię 2.62px zanotowaliśmy na 15 mm i f/2.8, to występuje ona wyłącznie w samych rogach kadru. Reszta planu fotograficznego pozostaje wolna od tej wady. Natomiast, gdy zdecydujemy się na fotografowanie z wykorzystaniem ogniskowej 30 mm, to zauważymy wyraźną zmianę - aberracja chromatyczna wystąpi już niemal w całym kadrze, ale jej wartość spadnie do 0.73px.

Tak więc mimo znacznie większego obszaru nie powinniśmy się obawiać o pojawienie się na zdjęciach kolorystycznych przebarwień wokół kontrastowych obiektów. Oczywiście charakterystyczne obramowania (najczęściej o zabawieniu fioletowym lub zielonkawym) mogą wystąpić w pewnych warunkach, ale nie powinny być uciążliwe. Tak naprawdę zauważymy je dopiero na 100% przybliżeniu ujęcia. Poza tym aberracja chromatyczna jest wadą, z którą dosyć łatwo można sobie poradzić podczas postprodukcji - zwłaszcza, gdy program graficzny dysponuje wgranym profilem obiektywu.

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/500s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 15 mm

1/100s, f/5.6, ISO 200, ogniskowa: 15 mm

1/500s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 30 mm

1/250s, f/4, ISO 200, ogniskowa: 15 mm
Spis treści
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu Konstrukcja Ustawianie ostrości Stabilizacja obrazu Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Tamron
logo logo
Magazyny
Zamów