Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
8
Budowa:
8.5
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

84%

Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.

Autor: Michał Chrzanowski

31 Grudzień 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
  • 0.5-1.5 - obraz ostry
  • 1.5-2.5 - delikatne rozmycie
  • 2.5-3.5 - rozmycie widoczne
  • 3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

15 mm f/2.8

30 mm f/2.8

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 10 - obraz zbyt ostry
  • 10-20 - obraz ostry
  • 20-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

15 mm f/2.8

30 mm f/2.8

Piętą achillesową większości obiektywów o ultraszerokokątnej ogniskowej jest plastyka obrazu oraz sposób w jaki prezentowane są nieostrości dalszego planu. Dzieje się tak przez specyfikę układu optycznego, który nie pozwala na osiągnięcie małej głębi - nawet na najszerzej otwartej przysłonie. W efekcie, wypadkowa szerokiej ogniskowej i nominalnego otworu, dostarczy mało estetyczny obraz dalszego planu z wyraźnymi krawędziami obiektów znajdujących się w tle. Niemniej jednak w przypadku testowanego Tamrona, kombinacja nominalnego 9-listkowej przysłony o nominalnym otworze f/2.8 i minimalnej odległości ostrzenia 28 cm dostarcza relatywnie miękkich rozmyć - jak na specyfikę ultraszerokokątnego układu optycznego. Mimo to obiekty znajdujące się w tle - choć nieostre - wciąż będą łatwe do zidentyfikowania.

Kolejnym częstym problem szerokokątnych obiektywów jest zwiększone „rozmydlenie“ obrazu - w szczególności na brzegach kadru. Nie inaczej jest w przypadku testowanego Tamrona. Zdjęcia wykonane na maksymalnym otworze przysłony charakteryzują się zmniejszoną wyrazistością. Znalazło to potwierdzenie w naszym laboratorium, gdzie wygenerowane trójwymiarowe wykresy BxU są dalekie od ideału - zwłaszcza dla kombinacji ogniskowej 15 mm i f/2.8. Wystarczy powiedzieć, że na całym planie fotograficznym rozmycie dla pełnoklatkowej matrycy (przybliżenie kadru 1:1) może być już dokuczliwe. Znacznie lepiej prezentują się odbitki 20 x 30 cm - obraz będzie ostry w całym zakresie przysłon, niezależnie od wybranej ogniskowej.

Rozmycie obrazu w praktyce

1/80s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 15 mm

1/60s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 30 mm 
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
8
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
22
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Pierwszy pełnoklatkowy zoom ze światłem f/1.8 obiecuje wzorową optykę, szybki autofokus i bardzo dobrą kulturę pracy. Do tego jest całkiem przystępnie wyceniony. Czy jednak niewielki...
16
Powiązane artykuły