Aberracja chromatyczna

Wysoka wydajność, wytrzymałość i niezawodność - mają to być trzy przymioty trzeciej odsłony reporterskiego zooma Canona. Czy w takim razie mamy do czynienia z poważnymi usprawnieniami, czy raczej lekką kosmetyką obiektywu kierowanego do profesjonalistów? Sprawdźmy to!

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
8.5
Budowa:
8
Nasza ocena
86%
Spis treści
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - test obiektywu Konstrukcja Ustawianie ostrości Stabilizacja obrazu Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Poniżej przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

70 mm f/32

135 mm f/32

200 mm f/32

Kolejny sprawdzian i po raz kolejny Canon wyszedł z niego zwycięsko. Konstruktorom udało się tak opracować optykę testowanego modelu, by aberracja chromatyczna była odpowiednio korygowana. Najwyższe wartości anomalii zanotowaliśmy na najbardziej domkniętej przysłonie f/32. Poza tym wraz ze zmianą ogniskowej wartość aberracji chromatycznej malała: na 70 mm wyniosła 0.83 px, na 135 mm 0.62 px, a na 200 mm 0.56 px. Również jej rozkład w kadrze mieścił się w akceptowalnych normach - choć na najdłuższej ogniskowej anomalia mocno zbliżyła się do środka planu fotograficznego. Niemniej jednak kolorystyczne obramowania (najczęściej o zabawieniu fioletowym lub zielonkawym) kontrastowych obiektów znajdujących się na zdjęciach nie powinny być uciążliwe. Tak naprawdę zauważyć je możemy dopiero na 100% przybliżeniu ujęcia. Poza tym aberracja chromatyczna jest wadą, z którą dosyć łatwo można sobie poradzić podczas postprodukcji - zwłaszcza, gdy program dysponuje wgranym profilem obiektywu.

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/250s, f/32, ISO 12800, ogniskowa: 200 mm

1/320s, f/32, ISO 640, ogniskowa: 200 mm

1/1600s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 200 mm

1/250s, f/32, ISO 3200, ogniskowa: 200 mm

1/320s, f/32, ISO 5000, ogniskowa: 200 mm
Spis treści
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - test obiektywu Konstrukcja Ustawianie ostrości Stabilizacja obrazu Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Zobacz więcej z tagiem: Canon
logo logo
Magazyny
Zamów