Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - test obiektywu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
8
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Panasonic
Nasza ocena:

84%

Dziś sprawdzamy czy druga odsłona reporterskiego zooma Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. o ekwiwalencie 70-200 mm f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa.

27
Michał Chrzanowski
7 Październik 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon dla środkowej i skrajnych ogniskowych.

Test wyrazistości obrazu to kolejna potyczka, z której reporterskie zoomy muszą wyjść zwycięsko. Jednak jak dobrze wiemy - z tym różnie bywa. Nagminnymi problemami takich szkieł są: spore dysproporcje rozdzielczości pomiędzy centrum a brzegami kadru oraz spadek jakości obrazu wraz ze zwiększeniem długości ogniskowej obiektywu. Jednak w dniu premiery producent zapowiedział, że zastosowany układ optyczny ma dostarczać ponadprzeciętnych osiągów, które od razu zauważymy na zdjęciach. Czy Panasonic wywiązał się z obietnicy?

Na tak postawione pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Z jednej strony obiektyw, którego rozdzielczość (na nielicznych przysłonach) przekracza 40 lp/mm na wykresie MTF50 (dla RAW) nie możemy nazwać „ostrym“. Z drugiej jednak strony testowany Lumix dostarcza niemalże znikomych rozbieżności w wyrazistości pomiędzy centrum a brzegami kadru, co także ma spory wpływ na to, w jaki sposób odbieramy ogólną jakość zdjęć.

Gdy spojrzymy na powyższe wykresy, to zauważymy kilka ciekawych aspektów. Po pierwsze, fotografowanie z wykorzystaniem ogniskowych w zakresie 70-120 mm dostarczy nam podobnej jakości obrazu. Optymalną rozdzielczością na poziomie 35-40 lp/mm (w centrum, RAW) i 27-31 lp/mm (na brzegach, RAW) będziemy cieszyć się w przedziale f/2.8-f/8. Po drugie, różnica w wyrazistości brzegów względem środka planu fotograficznego (na większości przysłon) będzie minimalna - największa dysproporcja wystąpi na f/2.8 i wyniesie około 10 lp/mm. Po trzecie, na najdłuższej ogniskowej o ekwiwalencie 200 mm, rozdzielczość spada i oscyluje na poziomie 25 lp/mm. Oznacza to, że ogólna wyrazistość zdjęć będzie trochę mniejsza niż tych wykonanych na szerszych ogniskowych. Jednak pochwalić trzeba fakt, że rogi kadru zanotowały niemal identyczne wartości co jego centrum. Dzięki temu nie otrzymamy dużego wrażenia „rozmytych brzegów“.

Rozdzielczość w praktyce

1/500s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 35 (ekwiwalent dla pełnej klatki 70)

1/400s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 60 (ekwiwalent dla pełnej klatki 120)

1/500s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 100 (ekwiwalent dla pełnej klatki 200)
Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska
Spis treści

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Canon RF 15-35 mm f/2.8L IS USM - zdjęcia przykładowe
Canon RF 15-35 mm f/2.8L IS USM - zdjęcia przykładowe
Pierwszy obiektyw z reporterskiej "świętej trójcy" systemu R trafił już na rynek. Zobaczcie, jak radzi sobie w praktyce.
13
2
Tamron SP 35 mm f/1.4 Di USD - test obiektywu
Tamron SP 35 mm f/1.4 Di USD - test obiektywu
Nowa stałka Tamrona ma być ukoronowaniem linii Superior Performance i pretendentem do miana najlepszego obiektywu 35 mm na rynku. Sprawdzamy jak naprawdę radzi sobie klejnot w koronie japońskiego...
18
4
Tamron SP 35 mm f/1.4 Di USD - zdjęcia przykładowe
Tamron SP 35 mm f/1.4 Di USD - zdjęcia przykładowe
Optyka z najnowszymi rozwiązaniami, najwyższa jakość i plastyka obrazu, ultraszybki autofokus i odporna budowa - taki ma być najnowszy Tamron SP 35 mm f/1.4 Di USD. Czy rzeczywiście to jedna z...
13
0