Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Sony
Nasza ocena:

84%

Dziś sprawdzamy czy Sony FE 100-400 mm f/4.5–5.6 GM OSS to konstrukcja, która faktycznie może przekonać do siebie zawodowych fotografów sportu i dzikiej przyrody.

Autor: Michał Chrzanowski

15 Czerwiec 2018
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Poniżej przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

Telezoom Sony ma odpowiednio skorygowaną aberrację chromatyczną. Dzięki temu podczas normalnego fotografowania w terenie nie jest ona zauważana na zdjęciach. Nawet na mocno kontrastowych fragmentach kadru nie powinniśmy dojrzeć wyraźnych kolorystycznych przebarwień - choć czasem w wyjątkowo wymagających warunkach oświetleniowych mogą zdarzyć się pewne wyjątki. Na szczęście ten efekt będzie można w dosyć prosty sposób zminimalizować w popularnych programach graficznych.

Otrzymane w naszym laboratorium DxO wartości dla aberracji chromatycznej nie są duże. Poza tym jej charakterystyka i rozkład dotyczy tak naprawdę jedynie rogów i brzegów kadru. Oznacza to, że reszta planu fotograficznego - w większości przypadków zdjęciowych - będzie niedotknięta tą wadą układu optycznego.

Poniższe wykresy pokazują najgorsze wartości aberracji chromatycznej dla danej ogniskowej. Warto jednak zauważyć, że anomalia objawia się jedynie na nominalnym otworze przysłony. Po jej przymknięciu aberracja chromatyczna maleje.

100 mm f/4.5

200 mm f/5.6

400 mm f/5.6

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/500s, f/5.6, ISO 250, ogniskowa: 400 mm

1/500s, f/5.6, ISO 250, ogniskowa: 400 mm

1/1000s, f/4.5, ISO 100, ogniskowa: 100 mm

1/500s, f/5.6, ISO 200, ogniskowa: 400 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 24 mm f/2 DG DN i 90 mm f/2.8 DG DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma 24 mm f/2 DG DN i 90 mm f/2.8 DG DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Dwa nowe modele Sigma z linii Contemporary, to stylowe, świetnie wykonane i przede wszystkim bardzo kompaktowe stałki. Jak spisują się w praktyce? Mieliśmy okazję to sprawdzić podczas krótkich,...
17
Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM - test obiektywu
Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM - test obiektywu
Kompaktowy Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM ma być najbardziej atrakcyjną opcją na wejście w świat reporterskich długich zoomów we współczesnych systemach...
17
Canon RF 100 mm f/2.8L Macro IS USM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Canon RF 100 mm f/2.8L Macro IS USM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Czy następca cenionego modelu Canon EF 100 mm f/2.8L Macro IS to konstrukcja jeszcze doskonalsza? Na papierze możliwości robią wrażenie. A jak jest w praktyce? W oczekiwaniu na pełny test...
37
Powiązane artykuły