Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Sony
Nasza ocena:

84%

Dziś sprawdzamy czy Sony FE 100-400 mm f/4.5–5.6 GM OSS to konstrukcja, która faktycznie może przekonać do siebie zawodowych fotografów sportu i dzikiej przyrody.

Autor: Michał Chrzanowski

15 Czerwiec 2018
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Ustawianie ostrości

Jak przystało na profesjonalną konstrukcję, obiektyw Sony oferować ma wyjątkowo szybką i wydajną automatykę przeostrzania obrazu. Za precyzję ostrzenia odpowiada tu połączenie podwójnego silnika liniowego i silnika DDSSM (Direct Drive Super Sonic Wave Motors), który służy do efektywnego przesuwania grupy soczewek skupiających.

Do tego dochodzi usprawniony algorytm AF, a także wbudowane czujniki precyzji, które „gwarantują wsparcie w czasie rzeczywistym dla zapewnienia bardzo wysokiej dokładności pozycjonowania, pozwalając na najlepszą pracę systemu AF umieszczonego w korpusie“ - obiecuje producent.

W przypadku tego modelu mamy także do czynienia z systemem wewnętrznego ogniskowania. Oznacza to, że tylko środkowe elementy układu optycznego poruszają się, aby nastawić ostrość. Dzięki temu nie tylko zyskujemy na czasie przeostrzania, lecz także całkowita długość obiektywu pozostaje bez zmian. Poza tym gwint mocowania z przodu obiektywu nie obraca się, a więc możemy nakręcić filtry o średnicy 77 mm.

W kwestii automatyki ostrzenia nie ma żadnych powodów do zmartwień. Przeostrzanie z planu dalekiego na bliski zajmowało: 0.2 sekundy dla ogniskowej 100 mm i 0.7 sekundy dla 400 mm. Oczywiście nieco dłużej przebiegało ostrzenie w trudniejszym i bardziej wymagającym oświetleniu, gdzie obiektyw potrzebował około jednej sekundy. Niemniej jednak nie można odmówić mu precyzji. Obiektyw ostrzy celnie i trafia w punkt - nawet z minimalnej odległość ostrzenia, która wynosi 98 cm. Tak więc podczas fotografowania w terenie nie powinniśmy się martwić o to, że z winy obiektywu nie uchwycimy w kadrze szybko poruszającego się obiektu.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39
Powiązane artykuły