Podsumowanie
Sony FE 100-400 mm f/4.5-5.6 GM OSS to niemal perfekcyjny telezoom, do którego trudno się przyczepić. Tak naprawdę producent poległ jedynie w kwestii winietowania, gdzie zaciemnienia brzegów kadru są duże i dosyć mocno zauważalne. Ale to jedyne niedociągnięcie konstruktorów. Reszta wad optyki, takich jak aberracja chromatyczna i dystorsja, są dobrze korygowane. Do tego dochodzą: skuteczne powłoki Nano AR, które tłumią odbicia światła, co przekłada się na dobrą pracę pod słońce, plastyka obrazu z wysokim kontrastem i miękkim rozmyciem tła, a także odpowiednie przenoszenie kolorów. Oczywiście nie zapominamy o wysokiej i wyrównanej rozdzielczości, która spełni oczekiwania wymagających fotografów. Jednakże jeśli zależy nam na jak najlepszej jakości zdjęć to powinniśmy unikać mocniej domkniętej przysłony (od f/16 obraz nie prezentuje się już tak dobrze).
Poza tym klasę samą w sobie stanowi rewelacyjny system stabilizacji obrazu Optical SteadyShot, który w połączeniu z 5-osiową redukcją drgań, dostępną w najnowszych bezlusterkowcach Sony, może zdziałać cuda na dłuższych czasach ekspozycji. Jest także wydajny autofokus wspierany podwójnym silnikiem liniowym, silnikiem DDSSM oraz usprawnionym algorytmem AF. Oczywiście to wszystko zamknięto w magnezowym i uszczelnionym tubusie, który nie boi się ekstremalnych wyzwań. Tak więc, odpowiadając na postawione we wstępie pytanie, Sony FE 100-400 mm f/4.5-5.6 GM OSS to konstrukcja, która spokojnie powinna przekonać do siebie zawodowych fotografów sportu i dzikiej przyrody - i to nie tylko tych pracujących na systemie Sony E.
Plusy
- magnezowy i uszczelniony tubus
- konstrukcyjne usprawnienia: regulator płynności zoomu, ogniskowanie za pomocą rozwiązania Push/Pull, konfigurowalne przyciski blokady ostrości, obracany i demontowalny uchwyt do statywu, osłona przeciwsłoneczna z oknem dostępu do przymocowanego filtra
- układ optyczny z powłokami Nano AR i fluorową warstwą
- kompatybilność z telekonwerterami 1,4x, i 2x
- szybki i precyzyjny autofokus
- rewelacyjna stabilizacja obrazu
- wysoka rozdzielczość na każdej ogniskowej (do przysłony f/8-f/11)
- plastyczne rozmycia tła (zwłaszcza na 400 mm i f/5.6)
- dobrze korygowana aberracja chromatyczna
- mała dystorsja na 100 mm
- dobra praca w kontrastowym oświetleniu
Minusy
- w trybie „smooth“ tubus ma tendencję do samoistnego wysuwania się
- stopka Sony nie jest kompatybilna z systemem Arca-Swiss
- z f/4.5 możemy skorzystać jedynie w przedziale ogniskowych 100-115 mm
- przeciętna rozdzielczość od przysłony f/16 (na każdej z ogniskowych)
- nieco bardziej zauważalna dystorsja na 200 mm i 400 mm
- słabo korygowana winieta
- wysoka cena