Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Sony
Nasza ocena:

84%

Dziś sprawdzamy czy Sony FE 100-400 mm f/4.5–5.6 GM OSS to konstrukcja, która faktycznie może przekonać do siebie zawodowych fotografów sportu i dzikiej przyrody.

Autor: Michał Chrzanowski

15 Czerwiec 2018
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Podsumowanie

Sony FE 100-400 mm f/4.5-5.6 GM OSS to niemal perfekcyjny telezoom, do którego trudno się przyczepić. Tak naprawdę producent poległ jedynie w kwestii winietowania, gdzie zaciemnienia brzegów kadru są duże i dosyć mocno zauważalne. Ale to jedyne niedociągnięcie konstruktorów. Reszta wad optyki, takich jak aberracja chromatyczna i dystorsja, są dobrze korygowane. Do tego dochodzą: skuteczne powłoki Nano AR, które tłumią odbicia światła, co przekłada się na dobrą pracę pod słońce, plastyka obrazu z wysokim kontrastem i miękkim rozmyciem tła, a także odpowiednie przenoszenie kolorów. Oczywiście nie zapominamy o wysokiej i wyrównanej rozdzielczości, która spełni oczekiwania wymagających fotografów. Jednakże jeśli zależy nam na jak najlepszej jakości zdjęć to powinniśmy unikać mocniej domkniętej przysłony (od f/16 obraz nie prezentuje się już tak dobrze).

Poza tym klasę samą w sobie stanowi rewelacyjny system stabilizacji obrazu Optical SteadyShot, który w połączeniu z 5-osiową redukcją drgań, dostępną w najnowszych bezlusterkowcach Sony, może zdziałać cuda na dłuższych czasach ekspozycji. Jest także wydajny autofokus wspierany podwójnym silnikiem liniowym, silnikiem DDSSM oraz usprawnionym algorytmem AF. Oczywiście to wszystko zamknięto w magnezowym i uszczelnionym tubusie, który nie boi się ekstremalnych wyzwań. Tak więc, odpowiadając na postawione we wstępie pytanie, Sony FE 100-400 mm f/4.5-5.6 GM OSS to konstrukcja, która spokojnie powinna przekonać do siebie zawodowych fotografów sportu i dzikiej przyrody - i to nie tylko tych pracujących na systemie Sony E.

Plusy

  • magnezowy i uszczelniony tubus
  • konstrukcyjne usprawnienia: regulator płynności zoomu, ogniskowanie za pomocą rozwiązania Push/Pull, konfigurowalne przyciski blokady ostrości, obracany i demontowalny uchwyt do statywu, osłona przeciwsłoneczna z oknem dostępu do przymocowanego filtra
  • układ optyczny z powłokami Nano AR i fluorową warstwą
  • kompatybilność z telekonwerterami 1,4x, i 2x
  • szybki i precyzyjny autofokus
  • rewelacyjna stabilizacja obrazu
  • wysoka rozdzielczość na każdej ogniskowej (do przysłony f/8-f/11)
  • plastyczne rozmycia tła (zwłaszcza na 400 mm i f/5.6)
  • dobrze korygowana aberracja chromatyczna
  • mała dystorsja na 100 mm
  • dobra praca w kontrastowym oświetleniu

Minusy

  • w trybie „smooth“ tubus ma tendencję do samoistnego wysuwania się
  • stopka Sony nie jest kompatybilna z systemem Arca-Swiss
  • z f/4.5 możemy skorzystać jedynie w przedziale ogniskowych 100-115 mm
  • przeciętna rozdzielczość od przysłony f/16 (na każdej z ogniskowych)
  • nieco bardziej zauważalna dystorsja na 200 mm i 400 mm
  • słabo korygowana winieta
  • wysoka cena
Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Ocena ogólna

84%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
39
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
31
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
37
Powiązane artykuły