Winietowanie

Usprawniony układ optyczny, w tym nowoopracowana soczewka BR optics, ma sprawić, że nowy Canon EF 35 mm f/1.4 II USM podbije serca zawodowców. Jednak czy okaże się lepszy od legendarnego poprzednika? Postanowiliśmy to sprawdzić w naszym laboratorium.

Autor: Michał Chrzanowski

19 Luty 2016
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

6. Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych. Przedstawiane wykresy pokazują mapę winietowania dla najgorszych wartości.

W kwestii winiety także zauważamy sporą poprawę. Najpierw jednak zacznijmy od oceny pierwszej generacji trzydziestki piątki Canona, ponieważ wada ta jest bardziej widoczna. Na w pełni otwartej przysłonie f/1.4 spadek jasności na brzegach kadru wynosi aż 60% czyli około 1,5EV. Co więcej, winieta charakteryzuje się sporym gradientem, przez co występuje nie tylko na krawędziach i rogach kadru, lecz także dochodzi do centralnej części zdjęcia. Wada ta zmniejsza się razem z przymykaniem przysłony. Na f/5.6 jest już prawie niezauważalna (na brzegach kadru spadek jasności wynosi zaledwie 26%, czyli około 0,4-0,5 EV). Winieta na tym poziomie utrzymuje się do f/22.

Pod tym względem zdecydowanie lepiej wypadł nowy Canon EF 35 mm f/1.4 II USM. Na przysłonie f/1.4 winieta osiągnęła 41%, czyli około 0,8EV. Tak naprawdę tej wady optycznej nie da się całkowicie uniknąć, gdyż jest integralnie związana z ogniskową obiektywu i jego jasnością. Niemniej jednak konstruktorom udało się nie tylko zmniejszyć jej wartość o około 0,7EV, lecz także ograniczyć jej występowanie – winieta zauważalna jest jedynie w rogach i na brzegach planu fotograficznego. Co więcej, przymknięcie przysłony do f/2.8 sprawi, że dysproporcje jasności zmaleją do zaledwie 24% (0,4EV). W zakresie f/4-f/22 winieta będzie się utrzymywać na poziomie 16-18%. Poniżej prezentujemy zestawienie profili winietowania obu obiektywów.

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły