Tokina AT-X 11-20mm f/2.8 PRO DX to szerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy specjalnie zaprojektowany z myślą o aparatach wyposażonych w matrycę APS-C. Jest on naturalnym następną cenionego przez wielu entuzjastów fotografii modelu AT-X 116 PRO DX II f/2.8. Podobnie jak poprzednik dysponuje stałym jasnym światłem f/2.8, jednak oferuje przy tym szerszy zakres ogniskowych - od 11 do 20 mm (ekwiwalent 16-30 mm dla małego obrazka) — co dla wielu może okazać się dużą zaletą. Ponadto, jak zapewnia producent, dzięki wykorzystaniu usprawnionego układu optycznego, obiektyw ma oferować również znacznie lepszą jakość obrazu.
Dla kogo więc ta konstrukcja może okazać się odpowiednim narzędziem pracy? Biorąc pod uwagę zakres szerokich ogniskowych oraz światło f/2.8 obiektyw powinien znaleźć wielu zwolenników wśród fotografów przyrody i krajobrazu. Również miłośnicy reportażu, którzy w kadrze będą chcieli ująć więcej informacji, mogą uznać to szkło za interesujące.
Tokina AT-X 11-20mm f/2.8 PRO DX jest już dostępna w sprzedaży z mocowaniem Nikon F i Canon EF w cenie około 2400 zł. Bezpośrednim konkurentem tego modelu może być oczywiście jego poprzednik. Tokinę AT-X 116 PRO DX II f/2.8 można już dostać za około 2200 zł - choć różnica w cenie jest niewielka. Z kolei w stajni Nikona znajdziemy model Nikon AF-S DX Nikkor 10-24 mm f/3,5-4,5G ED, który posiada większy zakres ogniskowych, ale oferuje przy tym zmienne światło i kosztuje o prawie tysiąc złotych więcej - około 3200 zł. Również Canon nie może uznawać się za odpowiedniego rywala. W ofercie firmy możemy znaleźć tak naprawdę dwa szerokokątne zoomy: EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM (około 1000 zł) oraz EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM (około 2200 zł). Jednak oba szkła dysponują zmiennym i ciemniejszym światłem. Dla poszukujących szerokiego obiektywu ciekawą propozycją może okazać się również Sigma 10-20 F3.5 EX DC HSM, która posiada nieznacznie szersze pole widzenia i stałe - choć nieco słabsze - światło f/3.5. Jednak za tę konstrukcję przyjdzie zapłacić około 1900 zł.
Jak możemy zauważyć, na rynku fotograficznym jest zaledwie kilka obiektywów, które zapewniają podobną ogniskową, ale oferują przy tym ciemniejsze światło. Jednak czy wykonanie i przede wszystkim jakość optyki - a przez to dostarczanego obrazu - sprawią, że Tokina stanie się pierwszym wyborem wśród fotografów poszukujących szerokiej i jasnej konstrukcji? Zapraszamy do lektury testu, gdzie zaprezentujemy wyniki, które otrzymaliśmy w naszym laboratorium oraz zdjęcia przykładowe wykonane w plenerze. Obiektyw testowaliśmy razem z aparatem Canon 7D Mark II.
]> */
]