Tokina AT-X 11-20 mm f/2.8 PRO DX - Rozmycie

Tokina AT-X 11-20mm f/2.8 PRO DX to kolejny reprezentant serii AT-X PRO japońskiego producenta. Obiektyw oferuje zakres ogniskowych o ekwiwalencie 16-30 mm oraz stałe światło f/2.8 i jest przeznaczony do aparatów z matrycą APS-C. Zobaczcie, jak konstrukcja poradziła sobie w naszym teście.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
6
Optyka:
6.5
Budowa:
7
Nasza ocena
72%
Spis treści
Tokina AT-X 11-20 mm f/2.8 PRO DX - test obiektywu Konstrukcja Autofokus Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia do pobrania

 


Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

wartości BxU zmierzone na matrycy dla 11 mm i f/2.8 wartości BxU zmierzone na matrycy dla 20 mm i f/2.8

Jak możemy zauważyć na powyższej trójwymiarowej grafice podczas fotografowanie na ogniskowej 11 mm i przysłonie f/2.8 rozmycie będzie nie do przyjęcia na całej powierzchni planu fotograficznego. Wyniki BxU wahają się w granicach 4.09-16.53. Są to już duże wartości o zauważalnych rozbieżnościach w rozmyciu obrazu. Świadczy o tym chociażby charakterystyka wykresu, który tworzy pofalowaną, a nie płaską powierzchnię. Niemal identycznie wygląda sytuacja podczas fotografowania na ogniskowej 20 mm - z tym wyjątkiem, że dysproporcje będą nieznacznie mniejsze (5.36-14.71). Niemniej jednak rozmycie pozostanie nie do przycięcia w całym kadrze.

Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia
 wartości BxU standaryzowane dla odbitki 20x30cm dla 11 mm i f/2.8  wartości BxU standaryzowane dla odbitki 20x30cm dla 20 mm f/2.8

W przypadku odbitki 20x30cm wykonanej na przysłonie f/2.8 obraz będzie ostry w centrum bez względu na ogniskową. Delikatne rozmycie może wystąpić w rogach i na brzegach kadru - ogniskowa 11 i 20 mm. Warto jednak odnotować bardziej wyrównaną charakterystykę wykresy BxU. W praktyce oznacza to, że nie zauważymy wyraźnych rozbieżności rozmycia między centrum a brzegami kadru.

Rozmycie obrazu w praktyce - ogniskowa 11 mm
cały kadr centrum kadru brzeg kadru brzeg kadru


Rozmycie obrazu w praktyce - ogniskowa 20 mm
cały kadr centrum kadru brzeg kadru brzeg kadru




]> */


]

Spis treści
Tokina AT-X 11-20 mm f/2.8 PRO DX - test obiektywu Konstrukcja Autofokus Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia do pobrania
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Tokina
logo logo
Magazyny
Zamów