Aberracja chromatyczna

W nasze ręce trafiła najnowsza propozycja Nikona. Obiektyw Nikkor 24 mm f/1.8G ED to pełnoklatkowa szerokokątna stałka, która - jak na ogniskową 24 mm i światło f/1.8 - charakteryzuje się kompaktowymi gabarytami. Jednak czy wykonanie i jakość układu optycznego sprostają wymaganiom zaawansowanych fotografów?

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Nasza ocena
70%
Spis treści
Nikon AF-S Nikkor 24 mm f/1.8G ED - test obiektywu Konstrukcja Autofokus Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia do pobrania

 

6. Aberracja chromatyczna


Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości dla każdej z ogniskowych.

Testowany obiektyw ma nie najlepiej skorygowaną aberrację chromatyczną. Jej największą wartość wynoszącą 1.53 piksela zanotowaliśmy na najszerzej otwartej przysłonie f/1.8. Wraz z jej przymykaniem wyniki aberracji malały, jednak wciąż były znaczące - wahały się między 0.90 a 1.45 piksela. Trzeba również zaznaczyć, że takie wartości (powyżej 1 px) mogą sprawić, że anomalia będzie zauważalna na zdjęciach, ale dopiero na powiększeniach 1:1.


Aberracja w praktyce

przysłona f/1.8 przysłona f/1.8





]> */


]

Spis treści
Nikon AF-S Nikkor 24 mm f/1.8G ED - test obiektywu Konstrukcja Autofokus Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia do pobrania
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Nikon
logo logo
Magazyny
Zamów