Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Nikon
Nasza ocena:

70%

W nasze ręce trafiła najnowsza propozycja Nikona. Obiektyw Nikkor 24 mm f/1.8G ED to pełnoklatkowa szerokokątna stałka, która - jak na ogniskową 24 mm i światło f/1.8 - charakteryzuje się kompaktowymi gabarytami. Jednak czy wykonanie i jakość układu optycznego sprostają wymaganiom zaawansowanych fotografów?

Autor: Michał Chrzanowski

19 Listopad 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

4. Rozdzielczość


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie funkcji MTF50, podczas zapisu zdjęć w postaci plików RAW, rozdzielczość w centrum i na brzegach kadru będzie zbliżona (brak dużych dysproporcji między liniami wykresu), choć brzegi będą oferować nieznacznie słabszą jakość obrazu.

W centrum kadru otrzymamy dobrą rozdzielczość w całym zakresie przysłon. Już od f/1.8 granica akceptowalności zostanie nieznacznie przekroczona - wyniesie 20.07 lp/mm. Jednak wraz z przymykaniem przysłony ta wartość będzie sukcesywnie wzrastać. Najwyższy wynik uzyskamy na f/11 (42.32 lp/mm). Również fotografowanie z wykorzystaniem najmniejszej przysłony f/16 da nam dobry rezultat - 36.93 lp/mm.

Charakterystyka funkcji MTF50 dla brzegów kadru będzie łudząco podobna do tej, którą otrzymaliśmy w centrum. Z tym wyjątkiem, że granica akceptowalności zostanie przekroczona dopiero od przysłony f/2.8 (22.50 lp/mm). Na f/1.8 wartość rozdzielczości wyniesie zaledwie 12.82 lp/mm - może to skutkować słabszą jakością obrazu zauważalną na zdjęciach. Z kolei najwyższy wynik rozdzielczości odnotowaliśmy dla f/11 - 35.97 lp/mm.

Podsumowując, Nikon AF-S Nikkor 24 mm f/1.8G ED zapewnia dobrą rozdzielczość, jednak aby osiągnąć najlepszą jakość obrazu będzie trzeba fotografować z wykorzystaniem przysłon f/8-f/16. Należy również zauważyć małe dysproporcje pomiędzy centrum a brzegami kadru. Dzięki temu podobna jakość obrazu wystąpi na całym planie fotograficznym.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Dla porównania zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla obrazów zapisanych w formacie JPEG. Jak możemy zauważyć poniżej, charakterystyka wykresu będzie podobna do tej, jaką otrzymaliśmy w przypadku plików RAW. Jednak zdjęcia będą prezentować wyższą rozdzielczość. Z kolei dysproporcje w jakości obrazu między centrum a brzegami kadru nie będą duże. Oznacza to, że jakość obrazu będzie podobna na całej powierzchni kadru - niezależnie od wybranej przysłony.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.

Rozdzielczość obrazu w praktyce
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)





]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły