Nikon AF-S DX Nikkor 16-80 mm f/2,8-4E ED VR - test obiektywu

Nikon AF-S DX Nikkor 16-80 mm f/2,8-4E ED VR - test obiektywu
Nikon AF-S DX Nikkor 16-80 mm f/2,8-4E ED VR to nowa propozycja japońskiego producenta, która została zaprojektowana do aparatów z matrycą APS-C. Obiektyw posiada uniwersalny zakres ogniskowych o ekwiwalencie 24-120 mm, zmienne światło f/2.8-4 oraz system optycznej stabilizacji obrazu. Zobaczcie, jak ta konstrukcja wypadła w naszym teście.

1. Wstęp


Nikon AF-S DX Nikkor 16-80 mm f/2,8-4E ED VR został oficjalnie zaprezentowany w połowie 2015 roku. Jak podkreśla producent jest to pierwszy obiektyw w ofercie firmy skierowany do formatu DX (aparaty z matrycą APS-C), który posiada technologie spotykane jak dotąd w segmencie profesjonalnych szkieł pełnoklatkowych. Nowy model został wyposażony w elektromagnetyczną przysłonę, ochronne powłoki fluorynowe oraz powłoki nanokrystaliczne. Ponadto, szkło zostało wyposażone w system redukcji drgań VR, który ma pozwolić na efektywne wykonywanie nieporuszonych zdjęć z wykorzystaniem dłuższych czasów naświetlania. Z kolei dzięki szerokiemu zakresowi ogniskowych 16-80 mm (ekwiwalent 24-120 mm dla pełnej klatki) oraz świetle f/2.8-4 obiektyw umożliwi fotografowanie w większości sytuacji zdjęciowych.

Nowy Nikon może stać się ciekawą propozycją dla średnio zaawansowanych pasjonatów fotografii, którzy poszukują jednego i uniwersalnego szkła. Dzięki wykorzystanym rozwiązaniom oraz kompaktowej - jak na zoom - konstrukcji, obiektyw powinien sprawdzić się nie tylko w fotografii podróżniczej czy krajobrazowej, lecz także portretowej, a nawet makro, ponieważ minimalna odległość ostrzenia wynosi 35 cm.
Zobacz wszystkie zdjęcia (13)
Nikon AF-S DX Nikkor 16-80 mm f/2,8-4E ED VR jest już dostępny w sprzedaży w cenie około 5000 zł. Nie jest to jednak jedyne szkło, które pokrywa podobny zakres ogniskowych. Największym konkurentem w ofercie firmy może okazać się Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8 G IF-ED (cena około 5000 zł) Obiektyw wprawdzie nie posiada stabilizacji obrazu oraz zapewnia nieco węższy zakres ogniskowych, jednak dysponuje stałym światłem f/2.8. Ciekawie również prezentuje się stabilizowany, lecz nieco ciemniejszy Nikon AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR, za którego zapłacimy około 2100 zł. Różnica w cenie jest więc duża i dla wielu entuzjastów fotografii może okazać się znacząca przy wyborze uniwersalnego obiektywu zmiennoogniskowego.

Zapraszamy do lektury testu Nikon AF-S DX Nikkor 16-80 mm f/2,8-4E ED VR, gdzie zaprezentujemy wyniki, które otrzymaliśmy w naszym laboratorium oraz zdjęcia przykładowe wykonane w plenerze. Obiektyw testowaliśmy razem z aparatem Nikon D7200.




]> */


]

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Rozwiń skrzydła - filtry szare Irix Edge w fotografii krajobrazu
12 Paź 2018
Zadajmy sobie pytanie: jak zaczynaliśmy swoją przygodę z fotografią? Zapewne w zależności od wieku, przygoda zaczynała się od „kliszy’“, kompaktu, bądź też telefonu komórkowego, lecz są to jedynie narzędzia będące odzwierciedleniem czasu i technologii w jakiej przyszło nam żyć, umożliwiające utrwalenie danej chwili.
0
Quadralite Move i Pulse - niedrogie lampy studyjne okiem Łukasza Piecyka
2 Paź 2018
Opanowanie światła błyskowego pozwala znacznie rozwinąć możliwości fotograficznego wyrazu i sprawi, że nasze zdjęcia zaczną wyglądać dużo lepiej. Na szczęście rozpoczęcie przygody ze światłem studyjnym nie musi oznaczać dużych wydatków.
0
Panasonic Lumix G9 - focus na fotografię
30 Wrz 2018
Lumix G9 to obecnie bez wątpienia jedna z najciekawszych propozycji dla wymagających fotografów. Co skrywa ten zaawansowany korpus?
0
Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?
18 Wrz 2018
Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?
1