Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Nikon
Nasza ocena:

72%

Nikon AF-S DX Nikkor 16-80 mm f/2,8-4E ED VR to nowa propozycja japońskiego producenta, która została zaprojektowana do aparatów z matrycą APS-C. Obiektyw posiada uniwersalny zakres ogniskowych o ekwiwalencie 24-120 mm, zmienne światło f/2.8-4 oraz system optycznej stabilizacji obrazu. Zobaczcie, jak ta konstrukcja wypadła w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

22 Październik 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

5. Rozdzielczość


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm po standaryzacji matrycy APS-C do pełnej klatki.

Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie funkcji MTF50, podczas fotografowania z wykorzystaniem ogniskowej 16 mm oraz przy zapisie zdjęć w postaci plików RAW, rozdzielczość w centrum i na brzegach kadru będzie niemal taka sama (brak zauważalnych dysproporcji między liniami wykresu), choć brzegi będą oferować nieznacznie mniejszą jakość obrazu.

W centrum kadru najwyższy rezultat rozdzielczości otrzymamy na przysłonie f/5.6 (29.37 lp/mm). Z kolei optymalna jakość obrazu utrzyma się od wspomnianej przysłony f/5.6 do f/11. Najniższy wynik odnotujemy na najbardziej domkniętej przysłonie f/22, gdzie rozdzielczość wyniesie 18.39 lp/mm. Natomiast fotografowanie na f/2.8 oferować będzie jakość obrazu wynoszącą 22.57 lp/mm.

Charakterystyka funkcji MTF 50 dla brzegów kadru jest niemalże taka sama - linie wykresu nachodzą się na siebie. Tak więc, najlepszą jakość obrazu wynoszącą 27.38 lp/mm zanotujemy na f/5.6. Najsłabiej wypadnie przysłona f/22 (17.45 lp/mm) oraz f/2.8, gdzie jakość obrazu wyniesie 18.66 lp/mm. Natomiast optymalna rozdzielczość będzie się utrzymywać pomiędzy f/5.6-f/11.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Rozdzielczość obrazu w praktyce - ogniskowa 16 mm
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Zmiana ogniskowej na 35 mm będzie skutkować także zmianą charakterystyki wykresu funkcji MTF50 dla plików RAW. Na wygenerowanym wykresie zauważymy już dysproporcje rozdzielczości pomiędzy środkiem a brzegami planu fotograficznego.

Najwyższą jakość obrazu w centrum kadru dla ogniskowej 35 mm zaobserwujemy na przysłonie f/8 - rozdzielczość wyniesie 29.84 lp/mm. Z kolei najsłabiej zaprezentuje się f/27 - 15.31 lp/mm. Optymalna jakość utrzyma się w przedziale f/5.6-f/11. Najszerzej otwarta przysłona dla ogniskowej 35 mm to f/3.3. Podczas fotografowania z jej użyciem rozdzielczość zatrzyma się na poziomie 22.57 lp/mm.

Sytuacja na brzegach kadru jest już zgoła odmienna. Najwyższy rezultat rozdzielczości osiągniemy na f/5.6 (25.92 lp/mm). Korzystny wynik utrzyma się także pomiędzy f/3.3 (21.22 lp/mm) a f/11 (21.74). Najsłabiej wypadnie przysłona f/27, gdzie wartość rozdzielczości wyniesie 15.05 lp/mm.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Rozdzielczość obrazu w praktyce - ogniskowa 35 mm
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

W momencie fotografowania na ogniskowej 80 mm na wygenerowanym wykresie funkcji MTF50 dla formatu RAW zauważymy już znaczne rozbieżności pomiędzy centrum a brzegami kadry. Wystąpią one jednak na szerzej otwartych przysłonach. Od f/11 wykresy linie wykresu będą do siebie podobne.

W centrum planu fotograficznego odnotujemy najlepszą rozdzielczość na f/5.6 - 34.28 lp/mm. Domykanie przysłony będzie skutkować sukcesywną utratą jakości obrazu. W konsekwencji wybranie zbyt dużej przysłony (mały otwór np. f/32) może powodować zmniejszeniem ostrości obrazu (rozmywanie krawędzi wszystkich obiektów na zdjęciu). Takie zjawisko nazywamy dyfrakcją. W związku z tym najmniejszą wartość rozdzielczości osiągniemy na najmniejszej przysłonie f/32 - 10.97 lp/mm.

Podobnie prezentuje się sytuacja na brzegach kadru. Tam też najsłabiej zaprezentuje się f/32 - 10.87 lp/mm. Z kolei między f/4 a f/8 odnotujemy najlepszą jakość obrazu, która będzie rzędu 21.79-22.89 lp/mm.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Rozdzielczość obrazu w praktyce - ogniskowa 80 mm
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Poniżej - dla porównania - zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla obrazów zapisanych w formacie JPEG. Jak możemy zauważyć, wykres będzie posiadać podobną charakterystykę, jednak zdjęcia będą prezentować znacznie wyższą rozdzielczość.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.





]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
14
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły