Lensbaby Composer - test

Korzystając z letniego rozprężenia i niezbyt wielu sprzętowych premier proponujemy ciekawy wizualnie temat - obiektywy Lensbaby. Dzięki odchylaniu soczewek obiektywu możemy sterować płaszczyzną ostrości. Poza tym obiektyw Lensbaby Composer pozwala na wymianę optyki i zastosowanie różnych konwerterów. Zachęcamy do przyjrzenia się temu ciekawemu systemowi.
Na wstępie pragniemy podziękować firmie Milso, która wypożyczyła nam obiektyw Lensbaby Composer wraz z bogatym zestawem akcesoriów.

Pierwsze obiektywy Lensbaby zostały zaprezentowane w 2004 roku. Oferowały ogniskową 50 mm i światłosiłę f/2,8. Za pomocą dociskania obiektywu do korpusu osiągaliśmy ostrość lub nieostrość w zależności od efektu o jaki nam chodziło. Obecnie jest to Lensbaby Muse, który doposażono w drugie szkło i wymienne przysłony. Kolejnym wcieleniem Lensbaby była wersja Control freak wyposażona w możliwość "zafiksowania" pozycji obiektywu, co znacznie ułatwiało kontrolę nad obrazem. Ostatnim dziełem jest Lensbaby Composer. System Lensbaby rozwinął się także pod względem dostępnych akcesoriów i "wkładów" z różną optyką.

Wykonanie i ergonomia
Lensbaby Composer, poza aluminiowym bagnetem, jest w większości wykonany z plastiku. Ogólnie konstrukcja robi dobre wrażenie, chociaż za cenę ponad 900 zł chciałoby się w kwestii jakości otrzymać trochę więcej.
Lensbaby Composer

Standardowo Composer jest wyposażony w obiektyw Double Glass, mający dwie soczewki zamknięte w metalowej obudowie. W zestawie otrzymujemy przysłony od f/2.8 do f/22 oraz specjalne urządzenie do ich przechowywania i wymiany. Przysłony mocowane są za pomocą magnesów, które zostały umieszczone we wkładach. Dzięki temu gdy już umieścimy przysłonę we wkładzie sama nie wypadnie. Przysłony zostały wykonane z miękkiego tworzywa i nie przyciągają się wzajemnie.

urządzenie do przysłon

Dzięki systemowi Lensbaby Optic Swap System możemy wymieniać obiektywy, a właściwie wkłady do obiektywu Composer, co daje nam jeszcze większy wpływ na plastykę zdjęć. Same wkłady wykonane są z metalu i plastiku. Do dyspozycji mamy: Single Glass, Plastic Optic, Pinhole/Zoneplate, Softfocus, oraz Fisheye. Poza tym możemy stosować soczewki makro oraz konwertery tele i szerokokątne. Sam system wymiany wymaga trochę sprawności manualnej jednak po kilku próbach nie ma z tym większego problemu.
wkłady Plastic, Single Glass, Pinhole / Zone Plate



Konstrukcja obiektywu Lensbaby Composer została oparta na kuli, dzięki czemu obiektyw pozostaje w pozycji jaką wybraliśmy. Dodatkowo do dyspozycji mamy pierścień, który umożliwia "zafiksowanie" pozycji lub zwiększenie oporu przy ruchu.
możliwość ruchu Lensbaby Composer

Dużą zaletą obiektywu Composer jest pierścień ostrości, który pozwala na dość precyzyjne ustawienie punktu ostrości. W porównaniu z Lensbaby Muse komfort fotografowania jest dużo większy - nie dość, że możemy zafiksować pozycję obiektywu, możemy także zmieniać punkt ostrości bez potrzeby przyciskania obiektywu do korpusu.
kolejne zdjęcia powstały po odchyleniu Lensbaby Composer w różne strony


Fotografowanie
Obiektyw Lensbaby są całkowicie manualne, więc nie komunikują się z korpusem. W przypadku Nikona D3 wprowadzaliśmy dane obiektywu - ogniskową i przysłonę w menu aparatu. Fotografowaliśmy w trybie preselekcji przysłony lub manualnym (w przypadku wkładu Pinhole/Zoneplate).

Double Glass
Fotografowanie obiektywami Lensbaby wiąże się bardziej z nieostrościami i rozmywaniem obrazu niż ostrością w punkt. Jednak rozmycia prezentują się ciekawiej w sąsiedztwie punktów ostrych. Najostrzejszym wkładem w ofercie Lensbaby jest Double Glass, który w ogóle jako jedyny pozwala na uzyskanie wyraźnej płaszczyzny ostrości. Reszta wkładów bardziej lub mniej rozmywa obraz przenosząc nas w świat symbolicznych nieostrości.

Płaszczyzna ostrości przy normalnym ustawieniu obiektywu znajduje się w środku kadru. Za pomocą ruchów przedniej części obiektywu możemy ją przesuwać w pewnym zakresie. Niestety zbyt mocne wychylenie uniemożliwia znalezienie ostrego punktu więc jeżeli zależy nam na czymś ostrym w kadrze nie możemy przesadzać.

W ofercie Lensbaby znajduje się także zestaw przysłon Creative Aperture Kit. Znajdują się w nim dwie wycięte przysłony w kształcie gwiazdki i serca, oraz kilka pełnych, które możemy sami powycinać. Pozawala to na osiągnięcie rozmytych blików w kształcie jaki jest wycięty w przysłonie.
Creatice Aperture Kit




Single Glass
Optyka Single Glass swoją plastyką ma przypominać prymitywną optykę pierwszych aparatów fotograficznych. Nie jesteśmy w stanie osiągnąć takiej ostrości jak w przypadku Double Glass.


Plastic Optic
Plastic optic daje nam efekt aparatu zabawkowego ze wszystkimi jego wadami - jak np. duża aberracja chromatyczna.


Pinhole/Zone Plate
Kolejny wkład, który chcemy przybliżyć zawiera w sobie otworek - Pinhole oraz Zone Plate. Fotografia otworkowa zazwyczaj wymaga użycia statywu ponieważ światło sączy się przez miniaturowy otworek, który w przypadku Lensbaby jest odpowiednikiem przysłony f/177.

Zone Plate to zestaw zwężających się transparentnych okręgów, które przy przepuszczaniu światła tworzą zjawisko dyfrakcji. Zone Plate przepuszcza także dużą ilość światła bez dyfrakcji dzięki czemu uzyskujemy efekt jarzących się świateł. Zone Plate nadaje się świetnie do fotografii nocnej ponieważ wokół jasnych źródeł światła tworzy się ciekawy efekt "halo". Zone Plate pod względem jasności odpowiada przysłonie f/22


Podsumowanie
Composer jest efektem kilkuletniego rozwoju systemu Lensbaby. Trzeba przyznać, że od dobrego pomysłu jakim był pierwszy obiektyw Lensbaby producent przeszedł długą drogę, która zaowocowała ciekawym i dopracowanym produktem. Na plus trzeba zaliczyć możliwość dowolnego pochylania przedniej części obiektywu bez potrzeby przyciskania do korpusu. Kolejny plus należy cię za obecność pierścienia do fiksowania pozycji obiektywu. Nie można też nie wspomnieć o pierścieniu ostrości, który dodatkowo poszerza naszą kontrolę nad obrazem. Dodatkowo producent Lensbaby poszerzył możliwości kreatywne przez zastosowanie różnych wkładów i konwerterów.

słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0
Obiektyw do zadań specjalnych, czyli Venus Optics Laowa 25 mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro i powiększenie 5:1 w praktyce
20 Mar 2019
Venus Optics Laowa 25 mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro to jedno z niewielu specjalistycznych szkieł kierowanych do miłośników ekstremalnych powiększeń na rynku. Jest przy tym konstrukcją znacznie nowszą i tańszą od swojego konkurenta. Zobaczcie, na co je stać.
6
Galeria zdjęć w twoim salonie? Oto przyjazne dla portfela wydruki, dzięki którym stworzysz prywatną wystawę
6 Mar 2019
Dostępność usług drukowania takich jak MojObraz.pl pozwala nam stworzyć z salony własną salę wystawową. Przyjazne portfelowi, szybkie i łatwe z punktu widzenia klienta - nie ma powodu, dla którego nie warto by było spróbować.
0