Jakość zdjęć

Zaprezentowany latem 2015 roku Ricoh GR II to na pierwszy rzut oka niewielka aktualizacja względem poprzedniego modelu. Chętnie wybierany przez fotografów ulicznych aparat otrzymał jednak szereg ciekawych usprawnień, w tym między innymi łączność bezprzewodową. Przyjrzeliśmy się im bliżej. Aparat przeszedł też procedurę testową w naszym laboratorium.

Autor: Maciej Luśtyk

9 Styczeń 2016
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

4. Jakość zdjęć

Ricoh GR II został wyposażony w tę samą co poprzednik pozbawioną filtra dolnoprzepustowgo, 16-megapikselową matrycę o rozmiarze APS-C, której możliwości, mimo że wcale niezłe, to w 2016 roku przestają już robić wrażenie. (Zwłaszcza, jeśli przypomnimy sobie, co oferują najnowsze matryce Sony). Stara matryca to też główny powód narzekań użytkowników, którzy oczekiwali aktualizacji modelu GR.

Mimo wszystko aparat dobrze radzi sobie z szumami i pozwla na uzyskanie wysoce szczegółowego obrazu do wartości ISO 1600. Przy wyższych czułościach szum zacznie już widocznie wpływać na jakość zdjęć, choć jeszcze przy ISO 3200 obraz będzie w pełni używalny. Gorzej zaczyna robić się w okolicy ISO 6400, a wyższych czułości radzimy używać jedynie w sytuacjach awaryjnych. Słaba jakość będzie widoczna nawet podczas oglądania zdjęć w rozmiarze poglądowym. Dość widocznym mankamentem Ricoha GR II jest fakt, że aparat, nawet w kontrolowanych warunkach ma problemy z utrzymaniem jednakowej ekspozycji. W serii zdjęć, która powinna charakteryzować się taką samą jasnością zauważymy widoczne jej wahania.

Radzimy też nie korzystać z systemowego odszumiania, które pogarsza szczegółowość obrazu nawet na najniższych czułościach, choć i tak najsilniej jego działanie zauważymy w przypadku wyższych wartości ISO, gdzie obraz zostanie „wyprany” z jakichkolwiek szczegółów.

Zaszumienie obrazu (ustawienia standardowe):

Zobacz wszystkie zdjęcia (9)

Zaszumienie obrazu (odszumianie wyłączone):

Zobacz wszystkie zdjęcia (9)

Reprodukcja szczegółów (ustawienia standardowe):

Zobacz wszystkie zdjęcia (9)

Reprodukcja szczegółów (odszumianie wyłączone):

Zobacz wszystkie zdjęcia (9)

Systemowe wyostrzanie zdjęć radzi sobie całkiem dobrze. Nawet mocniej wyostrzony obraz pozostaje naturalny i miły dla oka choć przy wartościach bliżej maksimum na zdjęciach mogą pojawić się niechciane artefakty, zwłaszcza w miejscach o dużym zagęszczeniu szczegółów.

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Balans bieli

Pod względem balansu bieli aparat wypada dosyć przeciętnie. Najlepiej wypada balans automatyczny, choć i on miewa problemy z właściwym dobraniem temperatury barwowej, nawet przy świetle dziennym. Obserwujemy widoczną tendencję do cieplejszego odwzorowania barw, co akurat wielu osobom może przypaść do gustu. Automatyczny balans bieli bardzo dobrze radzi sobie ze sztucznym oświetleniem jarzeniowym, będzie mieć jednak problemy ze światłem żarowym.

Zobacz wszystkie zdjęcia (8)

Niestety w przypadku ciepłego światła „żarówkowego” nie pomoga nam raczej ustawienia predefiniowane, które wypadają naprawdę słabo. Żaden z domyślnych trybów nie trafiał w temperaturę barwową żarówek w naszym studio. Radzimy więc omijać je szerokim łukiem, a w trudnych warunkach oświetleniowych balans bieli dobierać manualnie. Na szczęście aparat pozwala na regulację ustawień w Kelvinach, a balans automatyczny możemy szybko skorygować w stronę cieplejszych, lub zimniejszych tonów.

Zobacz wszystkie zdjęcia (6)
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)