Nikon 1 V2 - test

Nikon 1 V2 to druga generacja flagowego bezlusterkowca japońskiego producenta. Kontrowersyjny pomysł jakim jest użycie matrycy 1-calowej, zyskał także dość kontrowersyjną obudowę. Czy oprócz strony wizualnej zaszły w nim jakieś znaczące zmiany? Przekonajcie się sami.

Autor: Patryk Wiśniewski

22 Luty 2013
Artykuł na: 29-37 minut

8. Osiągi matrycy

W porozumieniu z DxOMark.com publikujemy dane dotyczące osiągów matrycy testowanego aparatu. Oprogramowanie stosowane przez DxO pozwala na rzetelną ocenę pracy sensora.

DxOMark skupia się na testowaniu matryc. Należy pamiętać, że prezentowane niżej wyniki nie mówią zbyt wiele o aparacie jako kompletnej całości - jego ergonomii, funkcjach czy choćby systemie przetwarzana obrazu (którego efektem jest zazwyczaj plik JPEG). Na ten rozdział testu powinny zwrócić przede wszystkim osoby często korzystające z plików RAW.

Rzeczywista czułość matrycy

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że czułość ISO z jaką ustawimy w aparacie nie zawsze odpowiada rzeczywistej czułości matrycy na światło. Nie trudno zgadnąć, że producent przeważnie "naciąga" wyniki w górę, co może doprowadzić do sytuacji, że np. zamiast ISO 3200, tak naprawdę dysponujemy czułością ISO 2416. Poniższy wykres prezentuje rzeczywistą (zmierzoną) czułość matrycy oraz wyidealizowaną linię odniesienia.

Stosunek sygnału do szumu

Stosunek szumu do sygnału określa czystość wychodzącego sygnału i możliwości matrycy do jego reprodukcji. Na skali logarytmicznej jest wyrażony w decybelach.

Zakres dynamiczny

Zakres dynamiczny matrycy to stosunek między najjaśniejszym i najciemniejszym obszarem jaki może zarejestrować sensor. Stosunek ten jest wyrażony w Ev lub przysłonach f-stop.

Zakres tonalny

Zakres tonalny to faktyczna liczba odróżnialnych stopni szarości jakie jest w stanie zarejestrować matryca.

Podsumowanie

Matryca Nikona 1 V2 sprawuje się oczywiście gorzej od konkurencji. Producentowi udało się odsunąć nową propozycję daleko od lustrzanek amatorskich, które oferują znacznie lepszy zakres dynamiczny i tonalny. Jednocześnie względem osiągów daje lepsze rezultaty niż zaawansowane kompakty takie jak Canon G15 czy Olympus XZ-2, które zbliżają się do niego tylko na najniższej czułości. Potwierdzają się też wyniki z poprzedniej części testu, szumy stają się wyraźne przy ISO 800, a ISO 1600 jest wartością graniczną. Są to wyniki do przyjęcia ale do rewelacyjnych na pewno im daleko.

+ nieduże odstępstwa od deklarowanych czułości ISO

+ przyzwoity zakres dynamiczny

+ przyzwoity zakres tonalny

+ niski poziom szumów do ISO 800

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
31
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)