Obiektywy
Sirui 40 mm T1.8 1.33X S35 AF - niedrogi anamorficzny obiektyw z... autofokusem. Czy można chcieć więcej?
6. Fotografowanie
Szybkość działania
Procesor TruePic V sprawia, że XZ-1 wyróżnia się naprawdę szybkim działaniem. Pierwsze zdjęcie wykonamy już w 1,5 sekundy po włączeniu aparatu, przejście z trybu rejestracji do odtwarzania (a także w drugą stronę) zajmuje około sekundę. Na przezoomowanie XZ-1 potrzebuje 2 s, co przy 4-krotnym zakresie jest dobrym wynikiem. Można jednak było osiągnąć lepsze rezultaty np. przez udostępnienie dwóch szybkości zoomowania w zależności od wychylenia dźwigienki.
Zdjęcia seryjne
Tryb seryjny nie jest mocną stroną Olympusa, 2 kl/s to jedynie przeciętny wynik. Długość serii wynosi 20 kadrów dla zdjęć JPEG oraz 8 dla RAW-ów - co, mimo wszystko, stawia XZ-1 przed Samsungiem EX1. Nieco lepiej ze zdjęciami seryjnymi radzi sobie Lumix LX5.
Pomiar ostrości
Układ AF działa szybko - przeważnie czas ustawiania ostrości nie przekracza 1 sekundy, a w dobrych warunkach wynosi nawet 0,4 sekundy. Wśród trybów działania AF znajdziemy tryb śledzienia TR oraz ustawiania manualnego MF. Tak jak wcześniej wspominaliśmy, XZ-1 w trybie makro potrafi ustawiać ostrość już w odległości 1 cm od przednie soczewki.
Pomiar światła
W Olympusie XZ-1, tradycyjnie dla zaawansowanych konstrukcji, znajdziemy trzy tryby pomiaru światła: matrycowy ESP, centralnie ważony oraz punktowy. Naturalnie, w większości przypadków korzystaliśmy z najbardziej uniwersalnego trybu matrycowego, tym bardziej, że wyróżnia się on wysoką skutecznością i przewidywalnością. Tryb punktowy wykorzystywaliśmy przede wszystkim w zdjęciach portretowych - również z powodzeniem.
Tryby ekspozycji
Na tarczy trybów pracy nie zabrakło podstawowych dla zaawansowanych użytkowników pozycji PASM oraz kierowanego do początkujących iAUTO. Ponadto widzimy pozycję trybów tematycznych SCN, jeden z nich, o nazwie Mało światła, ma odrębne miejsce na tarczy. Pod nazwą ART kryją się filtry artystyczne, o których więcej w dalszej części testu. Wspomnieć należy również o trybie użytkownika C szczególnie przydatnym w sytuacjach, kiedy aparatem fotografuje kilka osób. Bazą dla trybu użytkownika może być jeden z trybów półautomatycznych (P,A,S) lub manualny (M), ponadto zapisywane zostają ustawienia znajdujące się zarówno w menu podręcznym jak i głównym.
Przydatnym dodatkiem jest wbudowany w aparat filtr szary. Za jego pomocą możemy ograniczyć światło padające na matrycę o 3 EV (czyli 8-krotnie) bez przymykania przesłony. Jego zastosowanie to przede wszystkim fotografia z długimi czasami w słoneczne dni.
Bracketing
W XZ-1 mamy do dyspozycji bracketing ekspozycji oraz bracketing balansu bieli. W przypadku autobracketingu wykonywane są 3 zdjęcia, krok zmiany ekspozycji możemy zdefiniować z dokładnością do 0,3 EV w przedziale 0,3-1,7 EV.
Opcje korekty obrazu
Tak jak w wielu aparatach Olympusa, obecność filtrów artystycznych pozwala nadać zdjęciom charakterystyczny wygląd. Niestety liczba dostępnych ustawień w tym trybie jest dosyć krótka np. nie możemy manualnie ustawić czułości ISO. Natomiast bezsprzeczną zaletą jest nagrywanie filmów przy wykorzystaniu filtrów. Lista trybów artystycznych w XZ-1 przedstawia się następująco:
Stabilizacja obrazu
Olympus wyposaża swoje aparaty w stabilizację obrazu działającą na zasadzie przesuwania sensora. Producent deklaruje skuteczność na poziomie 2 EV, da się jednak odczuć wyższą skuteczność stabilizacji optycznej (wbudowanej w obiektyw) w Panasonikach Lumix. Według naszego testu stabilizacja pozwala na bezpieczne wydłużenie czasu o około 1,5 EV, co ilustrują wycinki poniżej. W teście korzystaliśmy z najdłuższej ogniskowej (ekw. 112 mm).
Balans bieli
Wśród ustawień balansu bieli znajdziemy: tryb auto, 6 zdefiniowanych pozycji oraz jeden manualny. W zasadzie zaspokaja to potrzeby zarówno amatorów jak i zaawansowanych użytkowników. Brakuje ustawiania temperatury barwowej według stopni Kelvina, ale to raczej atrybut lustrzanek.
Należy przyznać, że automatyczny balans bieli radzi sobie bardzo dobrze. Widać to na powyższym wycinku - zdjęcie wykonane z automatycznym balansem bieli niemal nie różni się od wykonanego z WB ustawionym na białą kartkę.
Filmowanie
Nowy Olympus radzi sobie z rejestracją filmów HD 720p oraz w zmniejszonej rozdzielczości 640x480. Podczas filmowania możemy korzystać z zooma optycznego, oraz ciągłego (ale bardzo powolnego) autofokusa. Brakuje nieco kompresji video - sekwencje zapisywane są w formacie AVI Motion JPEG. Filmy charakteryzują się jedynie przyzwoitą jakością obrazu - co nie jest powodem do dumy dla zaawansowanego kompaktu. Nagrywanie uruchamiamy dedykowanym przyciskiem na tylnej ściance.
Podsumowanie działu
Jak przystało na kompakt dla zaawansowanych użytkowników, XZ-1 wyróżnia się szybką pracą oraz sprawnie działającym autofokusem. Wśród trybów tematycznych najważniejszymi są PASM oraz niemal "zwalniający od myślenia" tryb Auto. Tak jak w innych modelach Olympusa, tak i w XZ-1 chwalimy obecność filtrów artystycznych. Słabymi stronami są tryb seryjny oraz nagrywanie filmów.
+ szybkie działanie
+ skuteczny AF
+ precyzyjny pomiar światła
+ stabilizacja obrazu
+ zaawansowane tryby ekspozycji oraz filtry artystyczne
+ wbudowany filtr szary
- zdjęcia seryjne
- słabej jakości tryb filmowania
- brak przycisku blokady ekspozycji