Comica - przegląd mikrofonów do filmowania [WIDEO]

Autor: Maciej Luśtyk

17 Maj 2022
Artykuł na: 9-16 minut

Comica to chiński producent profesjonalnego sprzętu audio. Sprawdzamy 6 mikrofonów do filmowania - od kompaktowych systemów bezprzewodowych, poprzez mikrofony nakamerowe aż po pojemnościowe mikrofony wokalne.

Materiał powstał we współpracy z dystrybutorem sprzętu Comica

Jeszcze do niedawna w segmencie mikrofonów do filmowania liczyło się właściwie tylko dwóch producentów, z tradycjami sięgającymi połowy XX wieku. Od kilku lat na rynku coraz bardziej zauważalni są jednak producenci z Chin, którzy oferują rozwiązania konkurencyjne cenowo i jakościowo, a przy tym niejednokrotnie innowacyjne, wyprzedzające myśl technologiczną gigantów branży.

Jedną z takich marek jest Comica - firma założona w 2012 roku, z siedzibą w Shenzen, chińskim odpowiedniku amerykańskiej doliny krzemowej. W ostatnich latach niejednokrotnie przekonaliśmy się, że chińskie produkty mogą godnie konkurować z produkcjami zachodnimi, nierzadko wkraczając nawet w segment premium. I właśnie tak chce być postrzegana marka - jako producent sprzętu klasy profesjonalnej. Firma ma na koncie kilka patentów i stale rozbudowuje swoją ofertę o coraz ciekawsze akcesoria.

O zaangażowaniu producent świadczy choćby to, jak bogatym katalogiem sprzętu dysponuje dziś producent. Wśród akcesoriów Comica znajdziemy cały przekrój rejestratorów dźwięku - od prostych mikrofonów krawatowych, poprzez mikrofony nakamerowe, aż po mikrofony reporterskie, kompaktowe mikrofony bezprzewodowe, studyjne czy interfejsy audio. W dodatku z roku na rok oferta producenta staje się coraz bardziej dopracowana i atrakcyjna tak dla zaawansowanych użytkowników, jak i amatorów.

Od niedawna produkty marki dostępne są także na polskim rynku, dlatego za namową dystrybutora postanowiliśmy sprawdzić, co właściwie mają do zaoferowania poszczególne modele. Na warsztat wzięliśmy 6 modeli z aktualnej oferty producenta, które celują w odbiorców o różnym poziomie zaawansowania, realizujących materiały różnego typu - od prostych vlogów, poprzez wywiady i podcasty aż po profesjonalną rejestracje dźwięku.

Mikrofony, które mieliśmy okazję sprawdzić to: Comica VDLive 10, Comica BoomX-D, Comica BoomX-U, Comica CVM-VM20, Comica Traxshot oraz Comica STM01. Ich szczegółową specyfikację oraz opisy znajdziecie w poniższym zestawieniu. W zamieszczonym powyżej filmie możecie natomiast posłuchać, jak każdy ze wspomnianych modeli radzi sobie w praktyce.

Comica VDLive10
Cena: 990 zł
Mikrofon dobry do:
Vlogi, transmisje live, materiały nagrywane smartfonem
Charakterystyka:
Wszechkierunkowa
Częstotliwość:
2,4 GHz
Pasmo przenoszenia:
80 Hz - 20 kHz
Czułość:
-30 dBm
Stosunek sygnału do szumu:
70 dB
SPL:
110 dB
Regulacja wzmocnienia:
4-stopniowa
Zasięg:
30 m
Czas pracy:
3 godziny
Wymiary:
20 x 53 x 21 mm (transmitter), 33 x 76 x 13 mm (odbiornik)
Interfejs:
USB-C/ Lightning, miniJack 3,5 mm (TRS, TRRS)

Kompaktowy, uniwersalny zestaw mikrofonów bezprzewodowych, stworzony z myślą o vlogerach realizujących materiały przy pomocy smartfona, który może jednak zainteresować także bardziej zaawansowanych użytkowników..

Comica VDLive10 to dwa transmittery, odbiornik oraz wygodny case służący do bezpiecznego przenoszenia i ładowania akcesoriów. Transmittery wyposażone są w klips i wbudowany mikrofon, ale możemy podłączyć do nich także zewnętrzny mikrofon krawatowy. W przypadku odbiornika otrzymujemy ekran LCD pozwalający na monitorowanie pracy mikrofonów oraz złącze USB-C lub Lightning (w zależności od modelu), dzięki którym łatwo podepniemy go do smartfona czy komputera (w zestawie otrzymujemy adapter na standardowe złącze USB-A). Odbiornik pozwala także na pracę z aparatami dzięki adapterowi do gorącej stopki i standardowemu wyjściu liniowemu. Umożliwia też odsłuch poprzez złącze słuchawkowe.

Cechą unikalną zestawu VDLive10 jest opcja pracy w trybie Duplex, gdzie odsłuch audio możliwy będzie zarówno poprzez odbiornik, jak i złącze liniowe umieszczone na transmitterach, co pozwala na wygodne monitorowanie audio gdy znajdujemy się z dala od odbiornika. Comica VDLive 10 pozwala zapisywać dźwięk w standardzie mono (w przypadku pracy z jednym mikrofonem) lub w stereo, gdzie dźwięk z obydwu mikrofonów rejestrowany jest na dwóch odrębnych ścieżkach. W zestawie znajdziemy też nakładki przeciwwietrzne na wbudowane mikrofony.

 

Comica BoomX-D
Cena: 650-890 zł
Mikrofon dobry do:
Vlogi, wywiady, materiały nagrywane aparatem
Charakterystyka:
Wszechkierunkowa
Częstotliwość:
2,4 GHz
Pasmo przenoszenia:
80 Hz - 20 kHz
Czułość:
-86 dBm
Stosunek sygnału do szumu:
70 dB
SPL:
100 dB
Regulacja wzmocnienia:
12-stopniowa
Zasięg:
50 m
Czas pracy:
5 godzin
Wymiary:
39 x 22 x 55 mm (transmitter), 39 x 22 x 55 mm (odbiornik)
Interfejs:
miniJack 3,5 mm (TRS, TRRS)

System niewielkich mikrofonów bezprzewodowych, stworzony z myślą o nieco bardziej wymagających twórcach wideo. Nastawiony głównie na filmujących aparatami, ale dostępny także w wersjach z odbiornikami przygotowanymi do pracy ze smartfonami. Możliwy do kupienia w wariancie pojedynczym (1 nadajnik i 1 odbiornik), jak i w zestawach zawierających dwa nadajniki do rejestracji dźwięku z dwóch różnych źródeł. Dostępny jest także wariant Comica BoomX-D Pro, gdzie odbiornik wyposażony jest we wbudowane 8 GB pamięci (do 24 godzin rejestracji audio) i który w przypadku użyciu jednego nadajnika pozwala wykorzystać drugi kanał stereo na nagranie awaryjnej ścieżki audio z mniejszym wzmocnieniem, co umożliwi odzyskanie fragmentów, w których pojawiły się przestery.

W przypadku nadajników, podobnie jak w modelu VDLive10 otrzymujemy klips, mikrofon wbudowany oraz opcję podłączenia mikrofonu zewnętrznego. Do tego przycisk służący szybkiemu wyciszeniu oraz ekran LCD pozwalający na bardziej precyzyjne monitorowanie dźwięku i kontrolę połączenia z odbiornikiem.

Odbiornik oferuje nam z kolei większy ekran LCD pozwalający na kontrolowanie dwóch źródeł dźwięku, przełącznik trybu pracy (mono / stereo), złącze słuchawkowe do monitorowania audio oraz przyciski umożliwiające wygodne sterowanie wzmocnieniem obydwu nadajników z jednego miejsca. Wygodnym rozwiązaniem jest także klips pasujący do gorącej stopki aparatu, dzięki czemu zamocujemy go na nim bez dodatkowych adapterów. W zestawie znajdziemy nakładki przeciwwietrzne na mikrofony wbudowane w nadajniki.

 

Comica BoomX-U
Cena: 630-980 zł
Mikrofon dobry do:
Profesjonalne zastosowania wideo, materiały nagrywane kamerą
Charakterystyka:
Wszechkierunkowa
Częstotliwość:
UKF
Pasmo przenoszenia:
80 Hz - 20 kHz
Czułość:
-90 dBm
Stosunek sygnału do szumu:
75 dB
SPL:
100 dB
Regulacja wzmocnienia:
16-stopniowa
Zasięg:
120 m
Czas pracy:
6 godzin
Wymiary:
49 x 22 x 66 mm (transmitter), 56 x 22 x 66 mm (odbiornik)
Interfejs:
miniJack 3,5 mm (TRS,TRRS)

System kompaktowych mikrofonów bezprzewodowych klasy transmisyjnej. Główną różnicą jest tu praca w zakresie fal UKF, co zagwarantować ma większa stabilność połączenia oraz dużo większy zasięg, który dzięki odchylanym antenom sięgać ma 120 metrów. Dostępny w zestawie pojedynczym, podwójnym oraz w specjalnym wariancie QUA zawierającym 4 nadajniki i pozwalającym na zapis dźwięku na 4 osobnych ścieżkach.

Nadajnik modelu BoomX-U jest zdecydowanie największy z serii kompaktowych mikrofonów bezprzewodowych Comica, ale ma też unikalne funkcje. Po pierwsze jest to wspomniana odchylana antena, po drugie filtr górnoprzepustowy, który pozwoli odciąć zakłócenia pojawiające się w niskich częstotliwościach. Podobnie jak w innych modelach mamy także zarówno mikrofon wbudowany (wraz z nakładkami typu martwy kot), jak i opcje podłączenia mikrofonu zewnętrznego.

W przypadku odbiornika otrzymujemy wygodniejszy, bazujący na 4 przyciskach interfejs, klips pasujący do gorącej stopki oraz możliwość monitorowania audio przez złącze słuchawkowe. Co ważne system wygodnie paruje się przez podczerwień, co może ułatwić pracę w środowisku pracy gdzie na raz pracuje wiele urządzeń bezprzewodowych.

 

Comica CVM-VM20
Cena: 590 zł
Mikrofon dobry do:
Filmowanie typu run & gun, materiały nagrywane kamera i aparatem
Charakterystyka:
Superkardioidalna
Pasmo przenoszenia:
20 Hz - 20 kHz
Czułość:
-43 dB - -23 dB
Stosunek sygnału do szumu:
75 dB
SPL:
105 dB
Regulacja wzmocnienia:
Płynna
Filtr górnoprzepustowy:
75 Hz, 150 Hz
Czas pracy:
60 godzin
Wymiary:
22 x 177 mm
Interfejs:
miniJack 3,5 mm (TRS, TRRS), XLR (adapter)

Tradycyjny kierunkowy mikrofon nakamerowy, który swoją funkcjonalnością może zawstydzić wiele modeli z wyższej półki cenowej. Model CVM-VM20 na tle konkurencji wyróżnia dwustopniowy filtr górnoprzespustowy (75 i 150 Hz), płynna regulacja wzmocnienia przy pomocy pokrętła oraz możliwość ładowania wbudowanego akumulatora przez USB-C.

Mikrofon ponadto oferuje ekran LCD pozwalający sprawdzić poziom naładowania akumulatora, a także jest przygotowany do różnorodnej pracy. Standardowo podłączymy go do aparatu przez złącze 3,5 mm, ale w zestawie znajdziemy także kabel 3,5 mm TRRS do współpracy z urządzeniami mobilnymi, a także adapter XLR do współpracy z profesjonalnymi interfejsami audio i kamerami. Dzięki demontowalnemu zawieszeniu otrzymujemy „goły” mikrofon, który łatwo zamocujemy na boomach i różnego rodzaju uchwytach.

W zestawie otrzymujemy wygodny sztywny pokrowiec, gąbkę i nakładkę przeciwwietrzną.

 

Comica Traxshot
Cena: 640 zł
Mikrofon dobry do:
Filmowanie w zmiennych warunkach, rejestracja dźwięku stereo
Charakterystyka:
Superkardioidalna
Pasmo przenoszenia:
20 Hz - 20 kHz
Czułość:
-40 dB - -20 dB
Stosunek sygnału do szumu:
>60 dB
SPL:
>100 dB
Regulacja wzmocnienia:
Płynna
Filtr górnoprzepustowy:
150 Hz
Czas pracy:
20 godzin
Wymiary:
122 x 65 x 62 mm
Interfejs:
miniJack 3,5 mm (TRS, TRRS)

Wyjątkowy, regulowany mikrofon nakamerowy, który może pełnić zarówno rolę standardowego mikrofonu kierunkowego, jak i zaawansowanego rejestratora stereo. Wszystko dzięki dwóm głowicom z osobnymi membranami, które możemy ustawiać pod kątem 0, 30, 90 i 180 stopni, tak aby dostosować charakterystykę mikrofonu do rodzaju pracy.

W trybie 0 stopni mikrofon zbiera dźwięk jak tradycyjny mikrofon nakamerowy. Rozchylając głowice sprawimy, że zarejestrowanych zostanie więcej dźwięków tła (oczywiście w stereo) a w trybie 180 stopni mikrofon będzie rejestrował zarówno to, co znajduje się przed, jak i za kamerą.

Comica Traxshot może dodatkowo pochwalić się wygodnym ekranem do monitorowania pracy, filtrem dolnoprzepustowym, bezstopniowym pokrętłem do regulacji wzmocnienia, wyjściem słuchawkowym i innowacyjnym, kompaktowym systemem zawieszenia. W zestawie znajdziemy pokrowiec, niezbędny zestaw kabli oraz dwie nakładki typu martwy kot do pracy przy podmuchach wiatru.

 

Comica STM01
Cena: 540 zł
Mikrofon dobry do:
Rejestracja wokalu, dubbingi, podcasty, voicovery
Charakterystyka:
Kardioidalna
Pasmo przenoszenia:
20 Hz - 20 kHz
Czułość:
-32 dB
Stosunek sygnału do szumu:
89 dB
SPL:
137 dB
Zasilanie:
Phantom 48 / 12 V
Wymiary:
125 x 180 x 230 mm
Interfejs:
XLR

Tradycyjny pojemnościowy mikrofon wokalny, przeznaczony do rejestracji dźwięku w warunkach studyjnych. Mikrofon charakteryzuje się w pełni metalową budową, dużą, pozłacaną 34-milimetrową membraną, szeroką dynamiką i niskim poziomem szumów.

Jest to klasyczny, analogowy mikrofon ze złączem XLR, wymagający podłączenia do interfejsu z zasilaniem Phantom, co oznacza konieczność zakupienia dodatkowego miksera lub przedwzmacniacza. W zestawie znajdziemy także system zawieszenia oraz metalowy popkiller, minimalizujący występowanie zakłóceń przy wymawianiu głosek wybuchowych („p”, „b”, „d” itd.)

 

Więcej informacji na temat produktów Comica znajdziecie na stronie comica-audio.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
Fujifilm Fujinon 33 mm f/1.4 R LM WR - opinia Jakuba Wańczyka
Fujifilm Fujinon 33 mm f/1.4 R LM WR - opinia Jakuba Wańczyka
Fujinon 33 mm f/1.4 R LM WR to druga generacja ekwiwalentu jasnej 50-tki w systemie X. W różnorodnych sytuacjach, w ramach naszego konkursu przetestował go Jakub...
16
Fujifilm Fujinon XF 18 mm f/1.4 R LM WR - opinia Ewy Laskowskiej
Fujifilm Fujinon XF 18 mm f/1.4 R LM WR - opinia Ewy Laskowskiej
W kwietniu wystartowaliśmy z konkursem, w ramach którego użytkownicy mogli przetestowany jeden z trzech jasnych obiektywów systemu Fujifilm X. Oto...
24
Co potrafi Oppo Find X5 Pro? Sprawdziliśmy aparat nowego flagowca
Co potrafi Oppo Find X5 Pro? Sprawdziliśmy aparat nowego flagowca
Oppo Find X5 Pro to pierwszy topowy model chińskiego producenta, który zagościł na polskim rynku. Wyposażony w specjalny układ przetwarzania obrazu i skalibrowany...
19
Powiązane artykuły