Alexandra Polina zwyciężczynią Grand Prix Fotofestiwal. Rafał Milach z nagrodą za Fotograficzną Publikację Roku

Autor: Redakcja Fotopolis

22 Czerwiec 2018
Artykuł na: 4-5 minut

Podczas inauguracji tegorocznej odsłony łódzkiego Fotofestiwalu poznaliśmy wyniki dwóch głównych konkursów realizowanych w jego ramach. W tym roku triumfują Alexandra Polina i Rafał Milach.

Grand Prix Fotofestiwal to konkurs, w którym wyróżniani są artyści o wyjątkowej osobowości i projekty prezentujące odważne wizje. Nagroda przyznawana jest od 9 lat, a organizowana w wyjątkowych przestrzeniach pofabrycznych wystawa jest jednym z najbardziej oczekiwanych wydarzeń Fotofestiwalu.

Podważyć stereotypy

Wczoraj, podczas jej otwarcia poznaliśmy też zwyciężczynię tegorocznej odsłony konkursu, Alexandrę Polinę (projekt “Maski, mity i poddani”). Bohaterami projektu są członkowie mniejszości narodowych, etnicznych, religijnych, urodzeni, dorastający i uczący się w Niemczech. Na fotografiach widać przepaść społeczną powstałą z wyobrażeń napędzanych uprzedzeniami. Celem jej prac jest podważenie stereotypów poprzez ukazanie ich folklorystycznym otoczeniu pełnym klisz myślowych. Projekt jest zapisem doświadczeń poszczególnych osób, połączony z martwą naturą powstałą z przedmiotów codziennego użytku.

fot. Alexandra Polina, z projektu "Maski, mity i poddani"

Dużym zainteresowaniem w tym roku cieszył się także konkurs na Fotograficzną Publikację Roku. Zgłoszoną łącznie 50 prac. Po kilkugodzinnych obradach, jury postanowiło dopuścić do wystawy i finału 19 książek. Spośród nich wyróżniono kilka publikacji odznaczających się wyjątkowo wysoką jakością opracowania graficznego: “Traces” Weroniki Gęsickiej, “Over” Kacpra Kowalskiego i “Architektura przetrwania” Tomasza Szerszenia. Wyróżniono także dwa kolektywy wydawniczne (Azimuth Press i 8991 Publishing).

"Projekt totalny"

Nagrodę główną im. Krzyśka Makowskiego i tytuł Fotograficznej Publikacji Roku otrzymała książka “Pierwszy Marsz Dżentelmenów” Rafała Milacha, o której jury napisało: „Mając ją w rękach niemożliwym jest znalezienie skojarzenia do innej publikacji. Została niezwykle skomponowana, bo też wydaje się, że projekt nie tylko został perfekcyjnie dobrany, to z trudem można oddzielić go od zaprezentowanych w niej prac. Publikacja jest efektowna, wręcz dekoracyjna, gdzie forma zderza się z trudnym tematem archiwum. To projekt totalny, niezwykle też formalny, wysmakowany produkcyjnie. Książka perfekcyjna i bezkompromisowa”.

"Pierwszy Marsz Dżentelmenów" Rafał Milach

Zarówno finałowe projekty z konkursu Grand Prix, jak i wyróżnione publikacje można oglądać na wystawach w ramach tegorocznej edycji Fotofestiwalu, do 1 lipca 2018 roku.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem fotofestiwal.com.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Nestor polskiej fotografii przerzucił się na smartfona. "Fotografia Kieszonkowa" Wojciecha Plewińskiego w krakowskiej galerii ZPAF
Nestor polskiej fotografii przerzucił się na smartfona. "Fotografia Kieszonkowa" Wojciecha...
Zmieniają się czasy, zmienia się i technologia. W krakowskiej galerii ZPAF możecie zobaczyć zdjęcia jednego z najważniejszych polskich fotografów powojennych, wykonane… smartfonem....
5
Ruszył konkurs na stanowisko prezesa Fundacji Instytut Fotografii Fort
Ruszył konkurs na stanowisko prezesa Fundacji Instytut Fotografii Fort
„IFF wciąż się rozwija, a już w przyszłym roku będzie obchodzić 10-lecie. Dlatego szukamy osoby, która pozostając wierna misji IFF, z odwagą i własną wizją programową wprowadzi IFF w...
4
Gael Bonnefon po raz pierwszy w Polsce - wystawa w Galerii Poprzeczna
Gael Bonnefon po raz pierwszy w Polsce - wystawa w Galerii Poprzeczna
Galeria Poprzeczna w Miechowie zaprasza na wystawę „niezapomniane” debiutującego w Polsce francuskiego artysty sztuk wizualnych Gaela Bonnefon. Wernisaż 8 lutego o 19.00.
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)