Ludzka natura, czyli co skrywa przed nami Fotofestiwal 2018

Ludzka natura, czyli co skrywa przed nami Fotofestiwal 2018

Pod koniec czerwca w Łodzi odbędzie się prawdziwe święto dla miłośników fotografii. Fotofestiwal 2018 to blisko 30 wystaw, 100 międzynarodowych gości i masa wydarzeń towarzyszących.

Tegoroczny Fotofestiwal w centrum uwagi stawia relacje łączące naturę i człowieka, włączając się tym samym w aktualną dyskusję nad rozwojem świadomości ekologicznej. Do udziału w programie wydarzenia zaproszono artystki i artystów oraz kuratorki i kuratorów, którzy nie poprzestają na dokumentacji zmian w przyrodzie, ale zajmują się nią również w kontekście etyki, władzy czy historii. Podczas Fotofestiwalu 2018 będzie można przyjrzeć się nie tylko globalnym problemom ekologicznym oraz rozwiązaniom, które mają zapewnić przetrwanie człowieka, ale także zobaczyć samą naturę w jej nieskończonych i ciągle zadziwiających formach.

Nadchodząca edycja to m.in blisko 30 wystaw, ponad 100 międzynarodowych gości, rozstrzygnięcie konkursów Grand Prix Fotofestiwal oraz Fotograficzna Publikacja Roku, 2 przeglądy portfolio - dla fotografów profesjonalnych i dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją karierę, a także program filmowy, strefa edukacyjna, warsztaty, spotkania autorskie, pokazy slajdów, koncerty i sekcja Fotofestiwal Kids. W ramach festiwalu odbędzie się także Międzynarodowa Noc Fotografii, realizowana we współpracy z europejską siecią festiwali fotograficznych Futures - European Platform of Photography; a mieszkańcy Łodzi będą mogli podziwiać spektakularną instalację Tree Hugger, zlokalizowaną w przestrzeni miejskiej.

Fotofestiwal jest jednym z najchętniej odwiedzanych festiwali fotograficznych w Europie. Od lat przyciąga niesamowitą energią i zaskakuje prezentacjami w niezwykłych przestrzeniach pofabrycznej Łodzi. Fundacja Edukacji Wizualnej (główny organizator festiwalu) i Miasto Łódź zapraszają fotografów z całego świata, by zaprezentowali swoje prace na wystawach, odwiedzanych przez tysiące widzów. Na Fotofestiwalu zwiedzający poznają najciekawsze zjawiska we współczesnej fotografii, fotografowie poszerzą swoją wiedzę na warsztatach i przeglądach portfolio, a dzieci nauczą się jak oglądać i robić zdjęcia.

Program główny

Ważąca ponad 87 tysięcy ton Wielka Pacyficzna Plama Śmieci o powierzchni pięciokrotnie większej niż Polska dryfuje między Hawajami i Kalifornią. Szacuje się, że obecnie wymiera pięć tysięcy gatunków zwierząt rocznie, 95% Wielkiej Rafy Koralowej już umarło - w ciągu kilkudziesięciu lat koralowce mają wyginąć. Naukowcy dostarczają coraz to nowych danych, które udowadniają, że wszelkie nieodwracalne zmiany w przyrodzie spowodowane są przede wszystkim działaniem człowieka. Przez okres prawie dwunastu tysięcy lat, od tzw. rewolucji agrarnej człowiek zdominował i poddał kontroli większość gatunków i zasobów naturalnych. I choć naukowcy wciąż spierają się, czy ślad, jaki pozostawiamy na Ziemi jest na tyle znaczący, aby można wyznaczyć nową epokę geologiczną, to termin „antropocen” - era człowieka, już przyjął się w humanistyce i stał się inspirującym punktem odniesienia dla artystów.

Matthieu Asselin, z cyklu "Monsanto: A photographic investigation"

Program „Ludzka natura” składa się z siedmiu wystaw indywidualnych i jednej wystawy zbiorowej. Wspólnie tworzą narrację, która opowiada o relacji człowieka i natury. Część projektów prezentuje świat przyrody i skutki eksploatującej go działalności człowieka. Inne pokazują możliwe sposoby rozwiązania najważniejszych problemów ekologicznych. Większość z prezentowanych serii oparta jest na długoterminowych badaniach. Artyści odwołują się do materiałów naukowych i korzystają z zasobów archiwalnych. Podczas wielu miesięcy swojej pracy współpracowali z naukowcami i specjalistami, brali udział w wyprawach badawczych. Uczestniczyli w procesie budowania i przekazywania wiedzy dotyczącej współczesnych problemów ery antropocenu. Program przygotował kolektyw kuratorski Fotofestiwalu: Marta Szymańska, Franek Ammer, Agata Zubrzycka, Justyna Kociszewska, Krzysztof Candrowicz.

Matthieu Asselin, z cyklu "Monsanto: A photographic investigation"

Wśród prac wybranych do programu „Ludzka natura” znajduje się między innymi szeroko dyskutowany cykl „Monsanto: A photographic investigation" Matthieu Asselina. Projekt wystawiany po raz pierwszy podczas festiwalu Les Rencontres de la Photographie w Arles we Francji, nagrodzony m.in. Paris Photo-Aperture Foundation PhotoBook Awards, to prawdopodobnie zdobywca największej liczby fotograficznych laurów w roku 2017. Analizując historię działań jednego z największych na świecie koncernów chemicznych, Matthieu Asselin pokazuje wpływ korporacji na politykę ekologiczną, zmiany klimatyczne oraz na życie społeczności i pojedynczych osób.

Z kolei Claudius Schulze postanowił sprawdzić, jak zmiany klimatyczne i katastrofy ekologiczne bezpośrednio wpływają na idylliczne europejskie krajobrazy, te same, które znamy z pocztówek i własnego wakacyjnego albumu. Fotograf kupił starego vana, spakował swojego kota i wielkoformatowy aparat 4×5 i przejechał 50 000 km wzdłuż wybrzeży Europy, aby pokazać, w jakim stopniu efekty zarządzania katastrofami naturalnymi stały się częścią naszego krajobrazu.

fot. Claudius Schulze, z cyklu "State of Nature"

Równie ciekawy temat podejmuje w swojej twórczości Mandy Barker. Wielokrotnie nagradzana (International Photography Award, Lens Culture Earth Award) i wystawiana (Aperture Foundation w Nowym Jorku, the Victoria & Albert Museum, Photographers’ Gallery w Londynie) brytyjska fotografka znana jest ze zdjęć oceanicznych śmieci, które uwiecznia, tworząc katalog fikcyjnych wodnych „stworzeń”.

Gościem Fotofestiwalu będzie także Dornith Doherty, stypendystka Guggenheima, która od dziesięciu lat, współpracując ze światowej rangi biologami, zajmuje się tematem największych banków nasion. Efektem jej pracy są, między innymi, intrygujące zdjęcia rentgenowskie nasion.

fot. Dornith Doherty, "Kangaroo Grass"

Singapurski artysta Robert Zhao Renhui stworzył Institute of Critical Zoologists, którego celem jest przede wszystkim krytyczne spojrzenie na relacje ludzi i zwierząt. Śledzi możliwe scenariusze rozwoju badań biologicznych i rolę przyrody w nieoczywistych, trudnych do uchwycenia aspektach życia ludzkiego. Podczas Fotofestiwalu pokazany zostanie jego ostatni projekt pt.: „Christmas Island, Naturally”. Robert współpracuje z naukowcami, zoologami, botanikami, choć nie gwarantuje to autentyzmu jego zdjęć.

fot. Robert Zhao Renhui, z cyklu "Chrismas Island, Naturally"

Na wystawie „Konserwacja między-gatunkowa” będzie można obejrzeć prace polskich artystek: Joanny Rajkowskiej, Karoliny Grzywnowicz i Anny Zagrodzkiej. Kuratorką ekspozycji jest Aleksandra Jach, badaczka kultury wizualnej od lat zajmująca się tematem przedstawienia przyrody w sztuce i zagadnieniem antropocenu.

fot. Joanna Rajkowska, "Trafostacja"

Grand Prix Fotofestiwal

Program główny to także prezentacja wyłonionych spośród 630 zgłoszeń, nadesłanych z 59 państw z całego świata, finalistów konkursu Grand Prix Fotofestiwal. Wystawa od lat jest jednym z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń każdej edycji. To właśnie podczas jej otwarcia zostanie ogłoszony zwycięzca, który otrzyma 10 000 zł.

Wydarzenia towarzyszące

Poza centrami festiwalowymi Fotofestiwal obecny będzie w większości łódzkich galerii i instytucji, które zaangażowały się w przygotowanie i realizację programu wystaw towarzyszących.

Wokół natury krążyć będzie także festiwalowe kino. W nowej – lekkiej i retrospektywnej części tego programu będzie można obejrzeć filmy, które stały się kamieniami milowymi kina przyrodniczego i rozrywkowego zarazem: od wizualnych eksperymentów Percy’ego Smitha ze współczesną muzyką Tinderstick przez cykl BBC „Planet Earth II", nieśmiertelne „Ptaki" Hitchcocka, po niezależne kino ery VHS z San Francisco i pokaz z cyklu Midnight Movies. Pojawią się także najnowsze dokumenty poświęcone fotografom, takie jak „Twarze Plaże” Agnes Vardy i „Mistrz i Tatiana” o Vitasie Luckusie oraz videoesej próbujący uchwycić sedno magii fotografii natychmiastowej: „Instant Dreams”.

fot. Mateusz Kowalik, "Still Far Away from Paradise"

Zagadnienia poruszane na festiwalu zostaną pogłębione w ramach specjalnej strefy edukacyjnej, przygotowanej przy współpracy z Uniwersytetem Łódzkim, gdzie będzie można zobaczyć multimedialne prezentacje, filmy edukacyjne, ulotne projekty. Będzie można wziąć także udział w spotkaniach z artystami i specjalistami zajmującymi się ekologią. W strefie edukacyjnej znajdzie się też czytelnia z książkami artystycznymi i publikacjami popularnonaukowymi dotyczącymi natury, ekologii i zrównoważonego rozwoju.

Kiedy i gdzie?

Tegoroczna odsłona Fotofestiwalu potrwa od 21 czerwca do 1 lipca 2018 roku.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem fotofestiwal.com.

(fot. okładkowa: Matthieu Asselin, z cyklu "Monsanto: A photographic investigation" / źródło: materiały prasowe)

 
Komentarze
Polecane artykuły
BenQ SW240 - test monitora
4 Gru 2018
Nareszcie na rynku pojawił się budżetowy monitor ze sprzętową kalibracją, który ma oferować bardzo dobrą jakość obrazu i świetną ergonomię za naprawdę nieduże pieniądze. Sprawdzamy, czy BenQ SW240 ma szansę przekonać do siebie miłośników fotografii.
4
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - test obiektywu
30 Lis 2018
Wysoka wydajność, wytrzymałość i niezawodność - mają to być trzy przymioty trzeciej odsłony reporterskiego zooma Canona. Czy w takim razie mamy do czynienia z poważnymi usprawnieniami, czy raczej lekką kosmetyką obiektywu kierowanego do profesjonalistów? Sprawdźmy to!
3
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - zdjęcia przykładowe
26 Lis 2018
Ciekawi czy trzecia odsłona reporterskiego zooma Canona spełni oczekiwania profesjonalistów? Zobaczcie, jak w praktyce wypada najnowszy model EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM.
5
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
13