Najlepsi przedstawiciele polskiego “czarnego reportażu" na nowej wystawie Muzeum Historii Fotografii

Najlepsi przedstawiciele polskiego “czarnego reportażu" na nowej wystawie Muzeum Historii Fotografii

Nadchodząca wystawa krakowskiego MHF przedstawia zdjęcia jedenastu reporterów skupionych wokół tygodnika studenckiego “itd”. Choć ich prace można porównać z najlepszymi przykładami fotografii humanistycznej, nie są dość dobrze znani szerokiej publiczności. Wernisaż w sobotę 15 lipca.

Czasowa wystawa “Fotoreporterzy” i towarzyszący jej katalog poświęcone są jednemu z najważniejszych zjawisk z historii polskiej fotografii - reportażowi z lat 70 i 80. XX wieku. Prezentowane na wystawie zdjęcia przedstawiają przede wszystkim Polskę czasów przełomu solidarnościowego. Zgromadzone cykle rejestrowały mało chwalebne społecznie obszary biedy, zacofania, brzydoty, przejawy głupoty urzędników. Z drugiej strony dokumentują religijność Polaków, strajki i manifestacje. Wszystkie reportaże charakteryzuje ogromna wrażliwość wybitnych fotoreporterów, połączona z ich błyskotliwym wyczuciem komizmu i groteski.

fot. Maciej Osiecki „Wybory Sołtysa w wsi Annopol k. Siemiatycz”, ok. 1980 r.

Jerzy Lewczyński określił ten charakterystyczny dobór tematów i sposobów obrazowania mianem „czarnego reportażu”. Wszystkie prace charakteryzuje ogromna wrażliwość fotografów, połączona z ich błyskotliwym wyczuciem komizmu i groteski. Wyjątkowy styl projektów dokumentalnych przywołuje skojarzenia ze zdjęciami Henri Cartier-Bressona i reporterów z agencji Magnum.

- Pragniemy możliwie wyraziście przedstawić ten nie dość dobrze znany fenomen polskiej fotografii. Wystawa i katalog powinny zwrócić uwagę odbiorców na nazwiska 11 znakomitych fotoreporterów (Krzysztof Barański, Andrzej Baturo, Sławek Biegański, Stanisław Ciok, Maciej Musiał, Anna Musiałówna, Maciej Osiecki, Krzysztof Pawela, Włodzimierz Pniewski, Andrzej Polec, Harry Weinberg), których prace można porównać z najlepszymi obrazami światowej fotografii humanistycznej. - mówi kurator wystawy, Marta Miskowiec. - Nie mniej ważnym aspektem jest pokazanie polskiej historii z przełomowego okresu przemian politycznych ruchów społecznych, religijnych i stanu wojennego w intrygujących, wieloznacznych i wrażliwych społecznie obrazach, jakim charakteryzują się zdjęcia bohaterów planowanego zadania.

fot. Andrzej Baturo, "Dowieźli towar", Orneta, 1963 r.

Wernisaż wystawy odbędzie się w sobotę, 15 lipca 2017 roku, o godzinie 18:00, w nowej siedzibie Muzeum Historii Fotografii, przy ul. Rakowieckiej 22 w Krakowie. Wystawa jest pierwszą samodzielną ekspozycją Muzeum Fotografii organizowaną w nowej siedzibie. Nowoczesna i atrakcyjna wizualnie oprawa uświetni obchody 30-tej rocznicy powstania Muzeum. Zdjęcia będzie można oglądać do 27 października.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem mhf.krakow.pl.

(fot. okładkowa: Krzysztof Pawela, Warszawa, 1984 / źródło: materiały prasowe)

 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
11
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8