Autochrom, czyli wystawa o triumfie koloru w 110 rocznicę wynalezienia fotografii barwnej

Autochrom, czyli wystawa o triumfie koloru w 110 rocznicę wynalezienia fotografii barwnej

Jakkolwiek współcześnie fotografia stała się powszechnie stosowanym środkiem przekazu, to historia fotografii - zwłaszcza tej barwnej - nie jest szeroko znana. Wystawa organizowana w Muzeum Narodowym w Gdańsku przybliży istotę autochromu i przydatność barwnego medium dla dokumentacji rzeczywistości sprzed ponad 100 lat.

Autochrom można uznać za praprzodka fotografii cyfrowej. Jako pierwsza fotografia barwna na szklanych płytkach została opatentowana w 1907 roku, przez braci Lumière. Auguste i Louis Lumière znani głównie z równie rewolucyjnego wynalazku jakim był kinematograf, rozpoczęli w krótkim czasie produkcję płyt szklanych ze specjalną barwioną skrobiową emulsją, które służyły utrwaleniu kolorowego świata. Z ich epokowego wynalazku korzystali z entuzjazmem fotografowie zawodowi jak i amatorzy aż do lat trzydziestych XX w i popularyzacji technologii trójwarstwowej fotografii na celuloidzie przez firmę Kodak.

- Ta technika zrewolucjonizowała fotografię - podkreślają organizatorzy. - Choć autochrom uważano za łatwy sposób odtworzenia rzeczywistości, to dla amatorów stał się okazją do tworzenia archiwów podróży, dokumentowania własnej rodziny, piękna natury ale i wydarzeń politycznych - dodają.

fot. N.N., Fotel bujany, USA, z kolekcji AN

Wystawa Muzeum Narodowym w Gdańsku jest premierową w Polsce ekspozycją francuskiej unikalnej kolekcji, prezentowanej w 2013 roku w ramach programu Marsylia Europejska Stolica Kultury. Prezentowane autochromy pochodzą ze zbiorów prywatnych Soizic Audouard i Elisabeth Nora, ale także z kolekcji spadkobierców braci Lumière i innych prywatnych i publicznych zbiorów europejskich. Oprócz wielu anonimowych prac na wystawie pokazane zostaną autochromy zrealizowane przez słynnych fotografów takich jak Alfred Stieglitz, August i Louis Lumiere, Leon Gimpel, Paul Haviland, Heinrich Kühn, Jean Baptiste Tournassoud, Jules Gervais, Courtellemont, André Hachette.

To, co fotografia czarno-biała sugeruje, barwna stwierdza - Paul Outerbridge

Tematyka ponad 100 prezentowanych prac obejmuje głównie pejzaż nadmorski, górski, miejski, portret pojedynczy i zbiorowy oraz martwe natury. - Na pojedynczych autochromach obejrzymy także przykłady fotografii z zakresu medycyny czy biologii. Oprócz autochromów oryginalnych zaprezentowane zostaną także podświetlane powiększenia fotografii jak i szereg sprzętów do jej oglądania w tym latarni magicznych i stereoskopów, diaskopów z kolekcji Soizic Audouard i Elisabeth Nora - zapewniają organizatorzy.

fot. N.N., Kwitnące drzewo, z kolekcji AN

Z okazji wystawy zostanie także wydany katalog będący pierwszą w Polsce publikacją poświęconą zagadnieniu fotografii autochromowej z tekstami m.in. najwybitniejszych znawców tematu we Francji: prof. Nathalie Boulouch (Uniwersytet 2 Rennes) i prof. Bertranda Lavedrine (Muzeum Historii Naturalnej w Paryżu) oraz Marty Miskowiec (Muzeum Historii Fotografii w Krakowie). 

Ponadto wystawie towarzyszyć będzie także bogaty program edukacyjny upowszechniający wiedzę na temat historii fotografii i kinematografii:

  • pokaz filmu dotyczącego Alberta Kahna pod tytułem Archiwum Planety, dokument, prod. BBC (13.07.2017, godz. 18.00-19.00)
  • wykład Dominiki Sulińskiej z Muzeum Zamkowego w Pszczynie wykład Dominiki Sulińskiej pt.: I stał się kolor...Europejscy pionierzy fotografii barwnej: Harald Renbjoer, Jan Szczepanik i Tadeusz Rząca (20.07.2017, godz. 18.00)
  • praktyczne warsztaty analogowej fotografii kolorowej – Justyna Wasiniewska z Autorskiej Pracowni Fotograficznej w Gdańsku i Maja Bieńkowska (10.08.2017, w godz. 11.00-15.00)
  • warsztaty fotografii otworkowej dla niewtajemniczonych – prowadzenie Maja Bieńkowska (09.09.2017 w godz. 12.00-15.00)
  • warsztaty budowania okularów stereoskopowych i camera obscura – prowadzenie Maja Bieńkowska (24.08.2017 w godz. 12.00-15.00)
  • pokaz i promocja filmu dokumentalnego pt.:  Bracia Lumière w reż. Thierry Fremaux, czarno-biały, 2017, 90 min, dystrybuowanego w Polsce przez KINO ŚWIAT, partnera wystawy.
  • wykład dr Witolda Kanickiego (UAM w Poznaniu) pt.: Kolorowa historia fotografii. (14.09.2017 w godz.18.00-19.00)
  • finisaż wystawy z oprowadzaniem kuratorskim i rozmową na temat tworzenia kolekcji sztuki fotograficznej z Audouard Soizic i Elisabeth Nora w Gdańsku, pod patronatem Fotografii Kolekcjonerskiej (24.09.2017)

Osoby chętne do udziału w warsztatach swoje zgłoszenia powinni przesyłać na adres m.bienkowska@mng.gda.pl.

fot. NN, Kwiaciarka, z kolekcji AN

Wernisaż odbędzie się 30 czerwca o godzinie 18:00 w Oddziale Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku (Pałac Opatów, ul. Cystersów 18). Ekspozycję będzie można oglądać do 24 września. Wstęp jest biletowany: normalny 10 zł, ulgowy 6 zł, dzieci i uczniowie do 26 roku życia 1 zł. Więcej informacji o wystawie znajdziecie na stronie mng.gda.pl.

zdjęcie główne: NN, Nad jeziorem Genewskim, z kolekcji AN

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Tenba Fulton 14L - test plecaka
21 Maj 2019
Nowa linia Fulton to miejskie plecaki fotograficzne dla osób, które oprócz sprzętu chcą zabrać także rzeczy codziennego użytku i akcesoria, a przy tym zadbać o bezpieczeństwo i dobrze się prezentować. Sprawdzamy czy rzeczywiście spełniają te oczekiwania.
1
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
10
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12