Ricoh pozbędzie się nierentownych biznesów. Jaka jest przyszłość Pentaxa?

Autor: Maciej Luśtyk

5 Grudzień 2022
Artykuł na: 6-9 minut

Ricoh obejmuje nową strategię i dokona ewaluacji posiadanych biznesów. Nierokujące oddziały Ricoha mają zostać sprzedane lub zamknięte. Czy wśród nich znajduje się także Pentax?

Ostatnie kilka lat to dla Ricoha proces przemiany z producenta maszyn wielofunkcyjnych na dostawcę usług cyfrowych. Tego typu restrukturyzacje pociągają za sobą szereg konsekwencji. Jedną z nich jest przegląd posiadanego portfolio produktów i skupienie się na tych, które są w stanie podeprzeć aktualną strategię biznesową.

Jak informuje w artykule dla serwisu Newswitch CFO firmy Ricoh Shun Kawaguchi, aktualna strategia opiera się głównie na ocenie efektywności w oparciu o wskaźnik ROIC (zwrot z zainwestowanego kapitału) i ROE (rentowność kapitału własnego), dla których cele na najbliższe lata to odpowiednio 8 i 10%.

Ricoh szykuje się na pozbycie przedsięwzięć o małym potencjale

W związku z tym Ricoh dokonać ma ewaluacji około 30 posiadanych biznesów pod kątem pozycji rynkowej i przydatności dla usług cyfrowych, a te które okażą się nierokujące - sprzedać lub kompletnie zamknąć. „Nadszedł dla czas, by zdecydować, które interesy wybrać” - komentuje Kwaguchi.

Przeczytaj także:
Pentax widzi przyszłość fotografii w barwach lustrzanek. Czy to dobry kierunek?

W czasach gdy czołowi producenci wydają się być zaangażowani już niemal wyłącznie w systemy bezlusterkowe, Pentax obiera zupełnie odwrotną drogą i zapewnia użytkowników iż zamierza kontynuować lustrzankowe dziedzictwo. [Czytaj więcej]

Biorąc pod uwagę wspomniane założenia, należy zadać sobie pytanie czy w tym gronie znajduje się także marka Pentax, którą Ricoh przejął w 2011 roku. Biorąc pod uwagę ostatnie lata historii Pentaxa, nie jest to marka, w której Ricoh pokłada duże nadzieje. Pod kierownictwem Ricoha zobaczyliśmy co prawda pierwszą pełną klatkę producenta, ale jednocześnie porzucenie linii aparatów średnioformatowych i małe inwestycje w R&D. Pod względem technologii Pentax od wielu lat praktycznie stoi w miejscu i to prawdopodobnie niewielkie środki przeznaczane w rozwój są głównym powodem, dla którego firma nie rozwinęła własnego systemu bezlusterkowego i oficjalnie przedstawiła nową wizję rozwoju opartą wyłącznie o aparaty DSLR.

Znaczenie Pentaxa na rynku aparatów jest marginalne, tak samo jak w strukturach Ricoha

Nie ma też co ukrywać, że ze względu na technologiczny zastój i niewielką liczbę premier Pentax jest obecnie marką posiadającą prawdopodobnie najmniejszy udział w rynku aparatów. W najświeższych danych rynkowych wyniki marki wliczone są do „pozostałych” 5%, w których zawierają się także rezultaty wypracowane przez pozostałe niszowe, ale jednak bardziej popularne marki, takie jak OMDS (dawny Olympus) czy Leica i Sigma. Możemy się więc spodziewać, że realny udział Pentaxa w światowym rynku aparatów wynosi ok. 1%.

Przeczytaj także:
Na rynku aparatów liczą się 2 firmy. Ale nie kieruj się tym przy wyborze sprzętu

Ostatnie lata to czas dużych zmian dla firm fotograficznych. Jaki udział w rynku mają poszczególne marki? Oto najnowsze zestawienie popularności poszczególnych systemów. Pamiętajcie tylko, żeby za bardzo się tym nie przejmować. [Czytaj więcej]

Czy tego typu wyniki wystarczą, by nawet w obliczu mocno ograniczonych wydatków dział fotograficzny generował wystarczająca rentowność? W tej kwestii trudno wyrokować. Wyniki działu obrazowania ujęte są w sprawozdaniach finansowych firmy Ricoh zbiorczo, razem z „pozostałymi” biznesami. Z jednej strony w dokumentach tych pojawiają się informacje o dobrej sprzedaży aparatów Pentax i GR, ale jednak cała kategoria pozostałych przedsięwzięć odpowiada za raptem ok. 1% wszystkich obrotów korporacji Ricoh.

4 scenariusze przyszłości marki Pentax

Fakt niewielkiego znaczenia w strukturach firmy stawia Pentaxa w trudnej sytuacji. Z drugiej strony jest to marka z tradycjami, która jest dobrze rozpoznawalna i nadal może generować zyski. Jaka więc przyszłość czeka Pentaxa? Zasadniczo marka ma przed sobą cztery scenariusze:

  1. Ricoh uznaje, że utrzymanie działu obrazowania i systemu dystrybucji jest mało znaczącym wydatkiem wobec działalności całej firmy i utrzymuje go w obecnej formie w celach wizerunkowych,
  2. Ricoh utrzymuje dział obrazowania, ale pozbywa się marki Pentax,
  3. Ricoh wstrzymuje działalność działu obrazowania, ale pozostawia markę Pentax w celu licencjonowania nazwy,
  4. Ricoh sprzedaje dział obrazowania i przekazuje prawa do marek Pentax i GR.

Biorąc pod uwagę dziedzictwo Pentaxa, zupełnie uśmiercenie marki nie wydaje się możliwe. W przypadku opisanych scenariuszy należy z kolei brać pod uwagę również fakt, że dział obrazowania Ricoha to także seria popularnych kompaktów Ricoh GR, bogata oferta lornetek Pentax oraz kamery sferyczne, które należą do jednych z najbardziej zaawansowanych na rynku. Wobec tego mało prawdopodobne wydaje się wydzielenie i pozbycie się samej marki Pentax (zwłaszcza, że prawa do nazwy posiada także Hoya). W obliczu całych zasobów Pentaxa (patenty, know-how itp.), równie mało prawdopodobne wydaje się też zamknięcie całego działu i sprowadzenie go do roli podmiotu licencjonującego nazwę.

Dział obrazowania pełni dziś dla Ricoha rolę wizerunkową. O jej przydatności ostatecznie zadecydują jednak inwestorzy

Najbardziej prawdopodobne pozostają więc warianty 1 i 4. Produkcja aparatów i kamer to w chwili obecnej dla Ricoha działanie wizerunkowe (czy może nawet rozrywkowe) i choćby z tego względu dział obrazowania może zostać utrzymany w obecnej formie. Zobowiązuje do tego także tradycja marki (Pentax m.in. stworzył pierwszą japońską lustrzankę). Z drugiej strony, jak pokazał przykład Olympusa, w obliczu nacisków inwestorów korporacje nie kierują się sentymentami i są w stanie pozbyć się nawet biznesów, na których dana marka zbudowała swoją pozycję.

O tym, jaki los spotka dział obrazowania Ricoha mogą wiedzieć tylko menedżerowie firmy. Z pewnością jednak nadchodzące miesiące zdradzą nam nieco więcej na temat planów korporacji odnośnie Pentaxa.

Źródło: newswitch.jp.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Trwa XX edycja Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Reporterskiej – Grand Press Photo. Z okazji jubileuszu internauci mogą wskazać Zdjęcie XX-lecia. Głosować można do 10 maja br.
6
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Materiały światłoczułe kultowej marki Ilford mają nowego dystrybutora. Od teraz wyłącznym przedstawicielem firmy na polskim rynku zostaje Focus Nordic.
6
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
CEWE Fotojoker, renomowana marka branży fotograficznej, otworzyła nowy salon w Galerii Zielone Arkady, w sercu Bydgoszczy. Z tej okazji, na klientów czeka wiele atrakcji i specjalnie...
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)