Ricoh pozbędzie się nierentownych biznesów. Jaka jest przyszłość Pentaxa?

Autor: Maciej Luśtyk

5 Grudzień 2022
Artykuł na: 6-9 minut

Ricoh obejmuje nową strategię i dokona ewaluacji posiadanych biznesów. Nierokujące oddziały Ricoha mają zostać sprzedane lub zamknięte. Czy wśród nich znajduje się także Pentax?

Ostatnie kilka lat to dla Ricoha proces przemiany z producenta maszyn wielofunkcyjnych na dostawcę usług cyfrowych. Tego typu restrukturyzacje pociągają za sobą szereg konsekwencji. Jedną z nich jest przegląd posiadanego portfolio produktów i skupienie się na tych, które są w stanie podeprzeć aktualną strategię biznesową.

Jak informuje w artykule dla serwisu Newswitch CFO firmy Ricoh Shun Kawaguchi, aktualna strategia opiera się głównie na ocenie efektywności w oparciu o wskaźnik ROIC (zwrot z zainwestowanego kapitału) i ROE (rentowność kapitału własnego), dla których cele na najbliższe lata to odpowiednio 8 i 10%.

Ricoh szykuje się na pozbycie przedsięwzięć o małym potencjale

W związku z tym Ricoh dokonać ma ewaluacji około 30 posiadanych biznesów pod kątem pozycji rynkowej i przydatności dla usług cyfrowych, a te które okażą się nierokujące - sprzedać lub kompletnie zamknąć. „Nadszedł dla czas, by zdecydować, które interesy wybrać” - komentuje Kwaguchi.

Przeczytaj także:
Pentax widzi przyszłość fotografii w barwach lustrzanek. Czy to dobry kierunek?

W czasach gdy czołowi producenci wydają się być zaangażowani już niemal wyłącznie w systemy bezlusterkowe, Pentax obiera zupełnie odwrotną drogą i zapewnia użytkowników iż zamierza kontynuować lustrzankowe dziedzictwo. [Czytaj więcej]

Biorąc pod uwagę wspomniane założenia, należy zadać sobie pytanie czy w tym gronie znajduje się także marka Pentax, którą Ricoh przejął w 2011 roku. Biorąc pod uwagę ostatnie lata historii Pentaxa, nie jest to marka, w której Ricoh pokłada duże nadzieje. Pod kierownictwem Ricoha zobaczyliśmy co prawda pierwszą pełną klatkę producenta, ale jednocześnie porzucenie linii aparatów średnioformatowych i małe inwestycje w R&D. Pod względem technologii Pentax od wielu lat praktycznie stoi w miejscu i to prawdopodobnie niewielkie środki przeznaczane w rozwój są głównym powodem, dla którego firma nie rozwinęła własnego systemu bezlusterkowego i oficjalnie przedstawiła nową wizję rozwoju opartą wyłącznie o aparaty DSLR.

Znaczenie Pentaxa na rynku aparatów jest marginalne, tak samo jak w strukturach Ricoha

Nie ma też co ukrywać, że ze względu na technologiczny zastój i niewielką liczbę premier Pentax jest obecnie marką posiadającą prawdopodobnie najmniejszy udział w rynku aparatów. W najświeższych danych rynkowych wyniki marki wliczone są do „pozostałych” 5%, w których zawierają się także rezultaty wypracowane przez pozostałe niszowe, ale jednak bardziej popularne marki, takie jak OMDS (dawny Olympus) czy Leica i Sigma. Możemy się więc spodziewać, że realny udział Pentaxa w światowym rynku aparatów wynosi ok. 1%.

Przeczytaj także:
Na rynku aparatów liczą się 2 firmy. Ale nie kieruj się tym przy wyborze sprzętu

Ostatnie lata to czas dużych zmian dla firm fotograficznych. Jaki udział w rynku mają poszczególne marki? Oto najnowsze zestawienie popularności poszczególnych systemów. Pamiętajcie tylko, żeby za bardzo się tym nie przejmować. [Czytaj więcej]

Czy tego typu wyniki wystarczą, by nawet w obliczu mocno ograniczonych wydatków dział fotograficzny generował wystarczająca rentowność? W tej kwestii trudno wyrokować. Wyniki działu obrazowania ujęte są w sprawozdaniach finansowych firmy Ricoh zbiorczo, razem z „pozostałymi” biznesami. Z jednej strony w dokumentach tych pojawiają się informacje o dobrej sprzedaży aparatów Pentax i GR, ale jednak cała kategoria pozostałych przedsięwzięć odpowiada za raptem ok. 1% wszystkich obrotów korporacji Ricoh.

4 scenariusze przyszłości marki Pentax

Fakt niewielkiego znaczenia w strukturach firmy stawia Pentaxa w trudnej sytuacji. Z drugiej strony jest to marka z tradycjami, która jest dobrze rozpoznawalna i nadal może generować zyski. Jaka więc przyszłość czeka Pentaxa? Zasadniczo marka ma przed sobą cztery scenariusze:

  1. Ricoh uznaje, że utrzymanie działu obrazowania i systemu dystrybucji jest mało znaczącym wydatkiem wobec działalności całej firmy i utrzymuje go w obecnej formie w celach wizerunkowych,
  2. Ricoh utrzymuje dział obrazowania, ale pozbywa się marki Pentax,
  3. Ricoh wstrzymuje działalność działu obrazowania, ale pozostawia markę Pentax w celu licencjonowania nazwy,
  4. Ricoh sprzedaje dział obrazowania i przekazuje prawa do marek Pentax i GR.

Biorąc pod uwagę dziedzictwo Pentaxa, zupełnie uśmiercenie marki nie wydaje się możliwe. W przypadku opisanych scenariuszy należy z kolei brać pod uwagę również fakt, że dział obrazowania Ricoha to także seria popularnych kompaktów Ricoh GR, bogata oferta lornetek Pentax oraz kamery sferyczne, które należą do jednych z najbardziej zaawansowanych na rynku. Wobec tego mało prawdopodobne wydaje się wydzielenie i pozbycie się samej marki Pentax (zwłaszcza, że prawa do nazwy posiada także Hoya). W obliczu całych zasobów Pentaxa (patenty, know-how itp.), równie mało prawdopodobne wydaje się też zamknięcie całego działu i sprowadzenie go do roli podmiotu licencjonującego nazwę.

Dział obrazowania pełni dziś dla Ricoha rolę wizerunkową. O jej przydatności ostatecznie zadecydują jednak inwestorzy

Najbardziej prawdopodobne pozostają więc warianty 1 i 4. Produkcja aparatów i kamer to w chwili obecnej dla Ricoha działanie wizerunkowe (czy może nawet rozrywkowe) i choćby z tego względu dział obrazowania może zostać utrzymany w obecnej formie. Zobowiązuje do tego także tradycja marki (Pentax m.in. stworzył pierwszą japońską lustrzankę). Z drugiej strony, jak pokazał przykład Olympusa, w obliczu nacisków inwestorów korporacje nie kierują się sentymentami i są w stanie pozbyć się nawet biznesów, na których dana marka zbudowała swoją pozycję.

O tym, jaki los spotka dział obrazowania Ricoha mogą wiedzieć tylko menedżerowie firmy. Z pewnością jednak nadchodzące miesiące zdradzą nam nieco więcej na temat planów korporacji odnośnie Pentaxa.

Źródło: newswitch.jp.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Znana marka odzieżowa wystartowała z pierwszą kampanią modową stworzoną w całości przy użyciu generatorów grafiki AI. I takich sytuacji będzie coraz więcej.
16
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Polaroid i Magnum Photos wystartowali ze wspólna kampanią, która chce podkreślić wagę opowiadania historii za pomocą fotografii. Towarzyszy jej otwarty konkurs ukierunkowany na...
9
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
W ostatnich latach producenci sprzętu fotograficznego coraz częściej informują o niedoborach poszczególnych produktów, rzekomo spowodowanych zbyt dużym zainteresowaniem. To tylko...
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)