Un-Posed - reaktywacja kolektywu w nowym składzie

Autor: Michał Chrzanowski

2 Luty 2016
Artykuł na: 4-5 minut
Un-Posed, jeden z bardziej rozpoznawalnych polskich kolektywów skupionych wokół fotografii ulicznej, powraca w nowej odsłonie.

Kolektyw Un-Posed powstał w 2011 roku z inicjatywy Damiana Chrobaka, który od ponad 10 lat nieprzerwanie fotografuje ulice Londynu. W skład reaktywowanej grupy wchodzą Maciej Dakowicz, Jamie Fyson Howard, Ania Kłosek, Monika Krzyszkowska, Tomasz Kulbowski, Marcin Płonka, Marta Rybicka, Adrian Wykrota, Joanna Kinowska oraz Damian Chrobak. Wszyscy wymienieni artyści specjalizują się w fotografii ulicznej, która jest klasyfikowana jako jeden z rodzajów dokumentu. ”Nadrzędnym celem grupy jest kształtowanie kreatywności i świadomości wizualnej dotyczącej przestrzeni publicznej oraz promowanie osiągnięć polskich fotografów ulicznych” - czytamy na stronie kolektywu Un-Posed.

”Zdajemy sobie sprawę, że nie jest prosto działać na odległość. Mieszkamy w różnych miastach, krajach, a nawet kontynentach” - mówi założyciel grupy, Damian Chrobak. ”Dla większości z nas fotografia uliczna jest pasją, ale nie źródłem utrzymania, co ogranicza możliwość spędzania czasu z aparatem. Mimo tych przeciwności, a może właśnie im na przekór, bardzo chcemy działać aktywnie w grupie, inspirować i motywować się nawzajem” - dodaje Chrobak.

Zobacz wszystkie zdjęcia (9)

Jak podkreśla inicjator kolektywu, zadaniem grupy będzie również promowanie osiągnięć polskich fotografów ulicy i polskich pionierów tego gatunku fotografii za granicą. ”Istnieją silne fotograficznie grupy streetowe w Anglii, Grecji. Mamy nadzieję na mocny polski kolektyw” - podsumował Damian Chrobak.

Fotografia uliczna opiera się na rejestrowaniu niezwykłych zdarzeń, symboli czy anegdot, ukrytych w codziennych sytuacjach, dziejących się w miejscach publicznych, ale niezauważanych przez większość ludzi. Pomimo tego, że członkowie kolektywu poruszają się w tym samym obszarze zainteresowań, każdy z nich ma odrębny, indywidualny styl, co pokazuje złożoność i potencjał tkwiący w fotografii ulicznej. Jedno jest wspólne i konieczne: wyprzedzanie zdarzeń, bycie bardzo blisko sytuacji i ludzi, fotografowanie codziennie - cierpliwe, instynktowne wypatrywanie decydujących momentów, wartych utrwalenia w kadrze ułamków sekund.

Zdjęcia kolektywu Un-Posed prezentowane były na wystawach w Leica Gallery w Warszawie, podczas Miesiąca Fotografii w Berlinie, a także w ramach projektów Eastreet i Street Photography Now. Więcej prac fotografów wchodzących w skład kolektywu Un-Posed możecie znaleźć na stronie un-posed.com. Z kolei najświeższe informacje będą publikowane na ich facebookowym profilu.

Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Nowe AI może zrewolucjonizować zoomy w smartfonach (i nie tylko) - powiększenie 256x bez utraty szczegółów?
Nowe AI może zrewolucjonizować zoomy w smartfonach (i nie tylko) - powiększenie 256x bez utraty...
Producenci smartfonów coraz chętniej sięgają po AI w celu poprawy szczegółowości zdjęć z teleobiektywów. System Chain of Zoom, opracowany przez naukowców z Korei Południowej, może...
8
Ta technologia ma zrewolucjonizować aparaty w smartfonach i dronach. Glass pozyskało 20 mln dolarów na dalszy rozwój
Ta technologia ma zrewolucjonizować aparaty w smartfonach i dronach. Glass pozyskało 20 mln...
Czy możliwe, by zdjęcia ze smartfonów miały jakość jak z profesjonalnego aparatu? Tego chce dokonać Glass Imaging, które właśnie pozyskało kolejne 20 mln na wdrożenie technologii AI...
5
Google pozamiatało - nowe modele AI rzucają strach na branżę wideo
Google pozamiatało - nowe modele AI rzucają strach na branżę wideo
Google zaprezentowało nowe wersje generatorów grafiki i wideo Imagen 4 i Veo 3 oraz platformę Flow, które pokazują, że przyszłość treści rozrywkowych może prawie w całości obyć się bez...
38
Powiązane artykuły