Helmut Newton „Amica”, Mediolan 1982 – historia zdjęcia

Nie przestajemy celebrować 100. urodzin Helmuta Newtona. Zebraliśmy sześć kultowych zdjęć Mistrza, by z ich perspektywy spojrzeć na jego życie i twórczość.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Spis treści
6 kultowych zdjęć Helmuta Newtona i historie, które za nimi stoją Helmut Newton „Autoportret z żoną i modelkami”, Paryż, 1981 Helmut Newton „Amica”, Mediolan 1982 Helmut Newton „Rue Abriot”, Vogue edycja francuska, Paryż 19752 Helmut Newton „Crocodile Eating Ballerina”, Wuppertal, 1983 Helmut Newton, Stern, Los Angeles 1980 Helmut Newton, Esquire, Catherine Deneuve, Paryż 1976

Helmut Newton Amica, Mediolan 1982

fot. Helmut Newton, Amica, Mediolan 1982. Dzięki uprzejmości Fundacji Helmuta Newtona

Newton uwielbiał nastrój luksusowych hoteli. Stanowiły one scenografię dla dziesiątek jego fotografii, w tym dla modowych ilustracji włoskiego magazynu Amica w 1982 roku.

Dwie modelki ubrane w czarne, sięgające do kolan sukienki koktajlowe są ukazane we wnętrzu prostego eleganckiego pokoju. Jedna z nich siedzi na klasycznej czerwonej sofie. Wydaje się, że jest w trakcie zapinania lub odpinania paska przy obcasie drugiej kobiety, stojącej jedną nogą na sofie w wyzywającej pozie.

Jej smukłe nogi są dość umięśnione, co Newton często podkreślał odpowiednią grą światła. W filmie nakręconym przez June Newton w 1995 roku widzimy, jak para rozmawia w paryskiej pracowni fotografa. Dyskusja jest bardzo ożywiona i dotyczy dwóch wersji odbitek aktu naturalnej wielkości. Kluczowym tematem jest właśnie ekspozycja mięśni nóg modelki. Ten aspekt, będący symbolem kobiecej siły i mocy, jest dla fotografa niezwykle ważny, znacznie bardziej niż powierzchowny erotyzm nagości.

Jej smukłe nogi są dość umięśnione, co Newton często podkreślał odpowiednią grą światła.

W tamtych latach Newton często współpracował z Arielle, modelką znajdującą się po lewej stronie fotografii. Pozowała ona do wielu jego aktów. Co więcej, jej fryzura jest taka sama, jaką w tamtym czasie nosiła June Newton.

Zdjęcie dla magazynu Amica zostało wykonane rok po słynnym cyklu Newtona „Naked and Dressed” oraz „Big Nudes”, który rozpoczął przejście w jego twórczości od fotografowania mody do aktów. W tym przypadku jesteśmy świadkami albo przyjaznego gestu, albo intymnej sytuacji, zależnie od naszej interpretacji sceny.

Ta niejednoznaczność jest szczególną cechą twórczości Newtona od lat 70., - modelki na zdjęciach przytulały się lub całowały przed obiektywem, co było wielkim wyzwaniem dla wydawców magazynów i ich ówczesnych odbiorców.

Zobacz także:
Helmut Newton - 100 lat prowokacji

31 października świętowałby setne urodziny. W CSW w Toruniu możemy już oglądać ponad 200 jego zdjęć. W listopadzie polską premierę będzie miał poświęcony mu film „Piękno i Bestia”. Czy może być lepszy moment, by przypomnieć jego dorobek? [Czytaj więcej]

Ten aspekt twórczości Newtona później przyniósł mu reputację „niegrzecznego chłopca”. Podobnie jak Brassaï, który często przedstawiał pary lesbijek w paryskich kawiarniach w latach trzydziestych XX wieku, Helmut Newton, podziwiając tego fotografa, sam też bawił się czasem iluzją intymności i zmysłowości tej samej płci.

Spis treści
6 kultowych zdjęć Helmuta Newtona i historie, które za nimi stoją Helmut Newton „Autoportret z żoną i modelkami”, Paryż, 1981 Helmut Newton „Amica”, Mediolan 1982 Helmut Newton „Rue Abriot”, Vogue edycja francuska, Paryż 19752 Helmut Newton „Crocodile Eating Ballerina”, Wuppertal, 1983 Helmut Newton, Stern, Los Angeles 1980 Helmut Newton, Esquire, Catherine Deneuve, Paryż 1976
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Helmut Newton
logo logo
Magazyny
Zamów