Helmut Newton „Autoportret z żoną i modelkami”, Paryż, 1981
Ta ikoniczna fotografia powstała na zlecenie włoskiej edycji Vogue’a dla mężczyzn. W 1981 roku Newton został poproszony o sfotografowanie płaszcza przeciwdeszczowego firmy Burberry. Newton bez namysłu wybrał jako modela samego siebie. Oto stoi więc w trenczu Burberry, ze swoją dwuobiektywową lustrzanką, obok nagiej modelki i fotografuje siebie i ją w wielkim lustrze, które stoi na środku pokoju.
Czymś szczególnym w tym ambiwalentnym zdjęciu jest ukryty portret June Newton, która siedzi na wysokości lustra na krzesełku reżyserskim i obserwuje całą sytuację niczym redaktorka magazynu mody. Za nią można dostrzec wyjście ze znajdującego się w piwnicy paryskiego studia Vogue’a. Podobno June wstąpiła tylko, aby zabrać swojego męża na obiad i nie wiedziała, że znalazła się w kadrze.
To zdjęcie jest też niezwykle interesujące formalnie. Newton patrzy z góry w obiektyw aparatu, pozostaje na drugim planie – a jednak jest reżyserem tego artystycznego zdarzenia. Modelka to Sylvia Gobbel, która pozowała nago Newtonowi do słynnego dyptyku zdjęciowego „Nadchodzą” oraz brała udział wielokrotnie w jego sesjach w Ramatuelle, w pobliżu Saint Tropez, gdzie miał letni dom.
Z Mathiasem Harderem, dyrektorem Fundacji Helmuta Newtona w Berlinie oraz kuratorem wystawy „Lubię silne kobiety” w Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu, rozmawiamy o życiu Mistrza i retrospektywnej wystawie. [Czytaj więcej]
W 1981 roku Newton rozpoczął również pracę nad Naked and Dressed – legendarną serią zdjęć dla włoskiej i francuskiej edycji Vogue’a, która każdorazowo przedstawiała kilka modelek ubranych i rozebranych w tych samych pozach i ruchu. Fotografie zostały opublikowane w magazynach modowych jako dyptyki. Ten autoportret wywodzi się zasadniczo z tej samej idei, został jednakże zrealizowany jako praca pojedyncza.