100 typów ujęć w 10 minut - błyskawiczny przegląd technik do filmu i fotografii

0

Autor: Maciej Luśtyk

24 Marzec 2021
Artykuł na: 2-3 minuty

Choć w filmie i fotografii najważniejsze jest przede wszystkim to, co pokazujemy, warto wiedzieć jak to pokazywać, by uzyskać pożądany efekt. Oto 10-minutowy sprint przez wszystkie możliwe typy ujęć.

Zawsze powtarzam, że inspiracji do zdjęć najlepiej szukać w filmach. W końcu twórcy kinematografii od lat stają na głowie, by opowiadać historie w jak najbardziej atrakcyjny wizualnie i interesujący sposób. Analiza filmowych kadrów to także fantastyczna lekcja na temat tego, jak powinno prowadzić się wizualną narrację i łączyć ujęcia w kompletne serie.

Żebyśmy jednak nie musieli szukać po omacku czy też wybierać się na spotkania dyskusyjnych klubów filmowych internet przygotował dla nas kompletne zestawienie większości powszechnie używanych typów ujęć. A konkretnie trud ten zadali sobie twórcy serwisu szkoleniowego Wolfcrow.

Podręcznik kadrowania na każdą okazję

W powyższym materiale zabierają nas w błyskawiczną podróż po 100 różnych typach ujęć i ruchach kamery, których poznanie ułatwi nam uzyskanie pożądanego efektu, a prawdopodobnie także niekiedy uratuje w sytuacjach, w których nie wiemy jak ustawić kamerę lub aparat, by scena wyglądała ciekawie.

Jestem pewny, że nawet jeśli znacie już większość z nich, każdy znajdzie tu przynajmniej kilka przykładów, które zechce zaadaptować do swojej pracy. Zwłaszcza, że większość z tych ujęć jesteśmy w stanie swobodnie przełożyć na język fotografii i urozmaicić wachlarz naszych kadrów.

Więcej ciekawych materiałów związanych z pracą filmową znajdziecie na stronie wolfcrow.com i na kanale youtube serwisu.

„Musisz wierzyć w to, co widzisz” - monitor graficzny w pracy fotografa przyrody
„Musisz wierzyć w to, co widzisz” - monitor graficzny w pracy fotografa przyrody
„Zadziwiające, jak łatwo wydajemy pieniądze na nowe korpusy, a zakup monitora zazwyczaj traktujemy po macoszemu” - mówi fotograf National Geographic Marcin Dobas
27
0
Jak fotografować szkło i inne trudne przedmioty - poradnik Jakuba Kaźmierczyka
Jak fotografować szkło i inne trudne przedmioty - poradnik Jakuba Kaźmierczyka
Szklane butelki czy czarne obiekty na czarnym tle to przedmiot nieustającej walki z oświetleniem, jaką podejmują twórcy zainteresowani fotografią produktową. Ale na...
72
0
Sesja beauty w domowym studiu - 3 pomysły na kreatywne zdjęcia
Sesja beauty w domowym studiu - 3 pomysły na kreatywne zdjęcia
Aby wykonać ciekawe zdjęcia beauty, nie potrzeba wielkiego studia fotograficznego. Jakub Kaźmierczyk podpowiada, jak skutecznie zrealizować sesję w domu, z niewielkim setupem oświetleniowym.
117
4