"Jestem dobrym obiektywem" - FOTOGRAFIA SPORTOWA

Autor: Patryk Wiśniewski

6 Grudzień 2012
Artykuł na: 6-9 minut
Wspólnie z Nikonem zapraszamy na kolejny artykuł z cyklu porad "Jestem dobrym obiektywem". W trzecim odcinku skupiamy się na fotografii sportowej. Jak zwykle wszystkie zdjęcia wykonaliśmy amatorską lustrzanką - aparatem Nikon D3200. Skorzystaliśmy także z obiektywów Nikkor AF-S DX 10-24 mm f/3.5-4.5G ED, Nikkor AF-S 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED VR oraz Nikkor AF 10.5mm f/2.8 G ED DX.

Fotografia sportów ekstremalnych nie jest trudną dziedziną. Musimy tylko pamiętać o podstawowych zasadach warsztatu fotograficznego oraz wiedzieć co chcemy pokazać na naszych zdjęciach.

Sprzęt

Do fotografowania tego typu wyczynów nie jest wcale potrzebny topowy sprzęt. Zdjęcia wykonamy amatorską lustrzanką - aparatem Nikon D3200. Ten aparat zapewnia nam praktycznie wszystko, co jest potrzebne do zdjęć sportowych, czyli: dobry system autofokusa, który w ich przypadku jest podstawą, krótkie czasy migawki, możliwość podpięcia lampy błyskowej i wymienną optykę. W naszej torbie fotograficznej powinien znaleźć się obiektyw szerokokątny np.: Nikkor AF-S DX 10-24 mm f/3.5-4.5G ED, teleobiektyw Nikkor AF-S 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED VR oraz obiektyw specjalny - rybie oko Nikkor AF 10.5mm f/2.8 G ED DX. Każdy z tych obiektywów oferuje zupełnie inne możliwości uchwycenia kadru, specyficzne dla jego typu.

Obiektyw ultraszerokokątny oraz rybie oko umożliwi nam uchwycenie nie tylko sportowca, ale także całego kontekstu w jakim się znajduje nasz bohater. Jeżeli mamy możliwość i podejdziemy blisko pojawi się charakterystyczne dla tego typu obiektywów przerysowanie. Pierwszy plan będzie zdecydowanie większy od drugiego. Tego typu optyka ma jeszcze jedną cechę - bardzo dużą głębię ostrości. Już po delikatnym przymknięciu przysłony możemy być pewni, że większość kadru będzie znajdować się w głębi ostrości. Obiektyw typu rybie oko dodatkowo zakrzywia fotografowaną płaszczyznę, co może posłużyć do uzyskania kreatywnych efektów.

1/13 s, f/5.6, ISO 200, ogniskowa: 15 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Teleobiektyw pomoże nam skupić uwagę tylko na fotografowanym obiekcie. W związku z wąskim kątem widzenia takiej optyki, możemy skupić się na emocjach. Należy pamiętać, że teleobiektywy charakteryzują się bardzo płytką głębią ostrości, co umożliwi nam całkowite wycięcie fotografowanego obiektu z tła. Ponadto zastosowanie dłuższych ogniskowych powoduje spłaszczenie perspektywy, poprzez wrażenia zmniejszenia odległości pomiędzy fotografowanymi obiektami.

1/40 s, f/10.0, ISO 400, ogniskowa: 165 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Ustawienia aparatu

W przypadku fotografii sportów ekstremalnych główną rolę odgrywa czas otwarcia migawki. To od tego parametru głównie zależy wygląd naszych zdjęć. Dlatego należy w aparacie ustawić tryb manualny lub preselekcję czasu. Krótkie czasy migawki pozwolą nam na zamrożenie ruchu. To czego ludzkie oko nie rejestruje, możemy zatrzymać na fotografii. Włączenie trybu seryjnego pozwoli nam wykonać serię zdjęć, którą możemy następnie złożyć w sekwencję. Warto także skorzystać z ciągłego trybu autofokusa.

Długie czasy migawki pozwolą nam zarejestrować ruch. Ujęcia będą dynamiczniejsze w odbiorze. Jeżeli unieruchomimy aparat, bohater zdjęcia będzie rozmazany, co na fotografii zasugeruje ruch.

1/15 s, f/5.6, ISO 100, ogniskowa: 15 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Panoramowanie, to technika, której możemy użyć przy dłuższych czasach migawki np.: 1/15-1/60 sekundy. Polega ona na śledzeniu aparatem, ruchu fotografowanego obiektu. W tym celu najlepiej jest ustawić się prostopadle do sportowca. Efektem tej techniki jest zdjęcie pokazujące ruchomego ridera na rozmazanym tle.

1/30 s, f/11.0, ISO 400, ogniskowa: 105 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Lampę błyskową możemy wykorzystać w kreatywny sposób doświetlając pierwszy plan. Należy ustawić w menu aparatu opcje błysk na drugą kurtynę. Ustawienie to decyduje o tym, czy lampa ma być wyzwolona na początku, czy na końcu pracy migawki. W ten sposób na jednym zdjęciu uzyskamy jednocześnie zamrożoną postać oraz kierunek, w którym się przemieszczała. Oczywiście ustawienie błysku na drugą kurtynę, musi być powiązane z wydłużeniem czasu ekspozycji.

1/15 s, f/8.0, ISO 400, ogniskowa: 15 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Przy fotografii sportów ekstremalnych powinniśmy pamiętać o podstawowych zasadach kompozycji. Dynamiczne kadry są wtedy bardziej czytelne dla odbiorców. Klasyczny trójpodział możemy z dobrym efektem końcowym zastosować w fotografii tego typu.

1/60 s, f/5.6, ISO 800, ogniskowa: 147 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Wyjątkiem od tej reguły będzie obiektyw typu rybie oko. W jego przypadku musimy się zastanowić jaki efekt chcemy uzyskać. Umieszczenie obiektu bardzo blisko obiektywu, lub w brzegu kadru spowoduje wyraźne przerysowania. Dlatego warto zaplanować wcześniej ujęcia. Nie zawsze możemy mieć możliwość powtórzenia zdjęcia jak w naszym przypadku.

1/20 s, f/4.0, ISO 800, ogniskowa: 15 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Podsumowanie

Fotografia sportu nie musi być trudna, jeżeli będziemy pamiętać o kilku podstawowych zasadach i zawsze pilnować czasu naświetlania, który jest głównym parametrem w przypadku tego typu zdjęć. Uniwersalne zasady kompozycji zapewnią naszym zdjęciom czytelność i przykują uwagę odbiorców.



Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

Film: Marek Słodkowski
Model: Kuba

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)