"Jestem dobrym obiektywem" - FOTOGRAFIA KONCERTOWA

Autor: Marta Majewska

10 Styczeń 2013
Artykuł na: 6-9 minut
Wspólnie z Nikonem zapraszamy na kolejny artykuł z cyklu porad "Jestem dobrym obiektywem". Czwarty odcinek poświęcony jest fotografii koncertowej. Wykorzystaliśmy amatorską lustrzankę (Nikon D3200) oraz skupiliśmy się na obiektywach 28 mm i 70-300 mm. Koncert Sokoła i Marysi Starosty fotografował dla nas Bart Bajerski. Zapraszamy również do ściągania zdjęć oraz obejrzenia filmu instruktażowego na końcu artykułu.

Trzy pierwsze bez flesza!

Fotografia koncertowa jest jedną z najbardziej wymagających dziedzin fotografii. Jedni powiedzą, że to typowa dokumentacja wydarzenia. Inni, że to tylko reportaż, a jeszcze inna grupa zainteresowanych dopowie, że fotografia koncertowa to prawdziwy artyzm. Kto ma rację? Wszyscy wymienieni. Oglądając poprawnie wykonaną galerię z takiego wydarzenia jesteśmy w stanie znaleźć zdjęcia z każdej wymienionej kategorii.

fot. Bart Bajerski, f/4.5, 1/80s, ISO 1600, korekta ekspozycji: 0 EV, 28 mm (Nikkor 28mm)

Mało kto wie jak to wygląda w praktyce. Aby dostać się do fosy (część klubu między sceną a barierką odgradzającą cię od tłumu rozwrzeszczanych fanów) musisz się akredytować. Czyli zgłosić się do organizatora imprezy o przyznanie tzw. fotopasa. Im więcej sfotografowanych koncertów, tym łatwiej otrzymać taką akredytację. Po otrzymaniu pozytywnej odpowiedzi, dostajesz przepustkę na wejście i możliwość wykonania zdjęć. Przed wejściem musisz się zameldować w biurze prasowym, gdzie przy odbiorze akredytacji usłysz stały tekst "trzy pierwsze bez flesza!" Czyli zdjęcia w fosie robisz tylko i wyłącznie przez 3 pierwsze kawałki bez użycia flesza, po czym grzecznie opuszczasz miejsce pracy.

fot. Bart Bajerski, f/4.5, 1/80s, ISO 1600, korekta ekspozycji: 0 EV, 18 mm (Nikkor 18-55mm)

Samo fotografowanie przypomina trochę walkę o przetrwanie, zwłaszcza gdy fosa ma pół metra szerokości i żeby zmienić pozycję musisz przeciskać się między fotografami po zęby uzbrojonymi w sprzęt.

Nie da się ukryć, że do tego typu zdjęć potrzebujemy minimum średniej klasy sprzętu, a co najważniejsze jasnych obiektywów, najlepiej ze stałym światłem. Najbardziej pożądanym sprzętem są zmiennoogniskowe szkła, które idealnie sprawdzają się podczas szalonych wyczynów artystów.

W prezentowanym koncercie użyliśmy korpusu Nikon D3200 oraz trzech obiektywów: stałego Nikkor 28mm (f/1.8), teleobiektywu Nikkor 70-300mm (f/4.5-5.6) oraz zmiennoogniskowego Nikkor 18-55 (f/3.5-5.6). Każdy z wymienionych obiektywów znajdzie zastosowanie na koncercie.

Obiektywem szerokokątnym (Nikkor 28mm f/1.8) zrobicie idealne zdjęcie tłumu, który przez cały czas macie za plecami bądź scenę z całym zespołem. Dzięki "stałce" uzyskacie lepszą plastykę zdjęć.

fot. Bart Bajerski, f/4.5, 1/80s, ISO 1600, korekta ekspozycji: 0 EV, 28 mm (Nikkor 28mm)

Teleobiektyw (Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6) wykorzystywany jest zarówno pod scenę jak i po wyjściu z fosy. W pierwszym przypadku świetnie sprawdza się przy mega zbliżeniach. Z niewielkiej odległości możemy zrobić świetny zoom wokalisty. Natomiast fotografując za tłumu uzyskamy scenę nad głowami uczestników koncertu.

fot. Bart Bajerski, f/4.5, 1/80s, ISO 1600, korekta ekspozycji: 0 EV, 90 mm (Nikkor 70-300mm)

Samo fotografowanie podczas koncertu nie należy do najłatwiejszych. Wszystko za sprawą krótkiego czasu na wykonanie zdjęć oraz warunków oświetleniowych, które zastajemy na miejscu pracy. Dlatego bardzo często zdjęcia wykonuje się na dużej czułości (często 800 i więcej, dużo więcej). Pomiar światła wybieramy między punktowym albo centralnie ważonym, zapomnijcie o matrycowym, nie nadaje się do pracy przy słabym świetle.

Zawsze fotografuj w bezstratnym formacie RAW. Ze względu na trudne warunki oświetleniowe, w większości przypadków konieczna będzie późniejsza obróbka zdjęć w programie graficznym.

fot. Bart Bajerski, f/4.5, 1/80s, ISO 1600, korekta ekspozycji: 0 EV, 70 mm (Nikkor 70-300mm)

Ważnym elementem wyposażenia fotografa koncertowego są stopery, które pomagają w pracy. Zwłaszcza gdy stoisz metr od ściany głośników. Pomocny będzie również monopod oraz mała drabinka bądź schodki zwłaszcza podczas festiwalów, gdzie sceny osiągają gigantyczne rozmiary.

Jednak najważniejszym punktem jest bezpieczeństwo. Stojąc tyłem do tłumu, nie jesteście w stanie uniknąć zderzenia z rozwydrzonym fanem niesionym na rękach tłumu. Miejcie oczy dokoła głowy.

Podsumowując, najlepsze fotografie koncertowe wykonasz, gdy będziesz:

  • używać jasnych obiektywów: szerokiego kąta, np. 28mm oraz teleobiektywu np. 70-300mm (lustrzanki małoobrazkowe)
  • stosować wysoką czułość ISO - ze względu na słabe oświetlenie
  • fotografować w formacie RAW
  • zwracać uwagę na własne bezpieczeństwo


Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

Zdjęcia i tekst: Bart Bajerski; Bajerski.org

Film: Marek Słodkowski

Pliki do pobrania:

10/800 s, f/4.5, ISO 1600, ogniskowa: 135 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
10/800 s, f/4.5, ISO 1600, ogniskowa: 42 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
10/800 s, f/4.5, ISO 1600, ogniskowa: 27 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)